کد خبر:2621
پ
anis-b

نقدی کوتاه بر تصحیح انوار احمد بر تذکره انیس الاحباء

با سلطۀ محمود غزنوی (حکـ : ۳۸۹-۴۲۱ق/۹۹۹-۱۰۳۰م) بر سرزمین هند در سال ۳۹۱ق/۱۰۰۱م، زبان فارسی وارد این سرزمین شد. طولی نکشید این زبان در این سرزمین رسمیت یافت و به زبان درباری مبدل شد.

میراث مکتوب- با سلطۀ محمود غزنوی (حکـ : ۳۸۹-۴۲۱ق/۹۹۹-۱۰۳۰م) بر سرزمین هند در سال ۳۹۱ق/۱۰۰۱م، زبان فارسی وارد این سرزمین شد. طولی نکشید این زبان در این سرزمین رسمیت یافت و به زبان درباری مبدل شد. سلطان محمود، در جنگ‏ها – به ویژه در فتح کالنجر و قنوج و گشودن بتکده سومنات – فرخی، هزاردستان زبان فارسی را همراه خود برده بود که این امر به گفته نفیسی برای اولین بار، زمینه ساز آشنایی هندیان با زبان و ادب فارسی شد؛ انس و الفت هندوان با زبان و ادب فارسی در قرن ۷ و ۸ ق، با ظهور شاعران پارسی گویی همچون امیر خسرو دهلوی و حسن دهلوی – که سعدی هندوستان لقب گرفت – به اوج خود رسید.
مقالۀ « نقدی کوتاه بر تصحیح انوار احمد بر تذکره انیس الاحباء » نوشتۀ مروارید رفوگران؛ از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است که به زودی فایل نهایی آن روی سایت قرار خواهد گرفت.

برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612