کد خبر:4339
پ
۷۰

نضد الایضاح فی ترتیب ایضاح الاشتباه؛ اثری از ملامحمد بن محسن فیض کاشانی

یکی از میراث ماندگار علامه حلی کتاب ایضاح الاشتباه فی أسماء الرواه است

میراث مکتوب – یکی از میراث ماندگار علامه حلی کتاب ایضاح الاشتباه فی أسماء الرواه است. وی در این کتاب اسامی رجال و محدثین، و انساب و کنیه و القاب آنان را گرد آورده و کوشیده است اغلاط و نادرستیها و درآمیختگیها و تصحیفاتی که در ضبط این اسامی وارد شده، برطرف سازد. چنین به نظر می‌رسد که این نخستین اثر در نوع خود در میان آثار شیعی است که به چنین موضوعی پرداخته است.

چهار سده پس از تألیف این کتاب، ملا محمد فرزند ملا محسن فیض کاشانی (۱۰۳۹ ـ ۱۱۱۵ هـ) به منظور سهولت در استفاده از این اثر درصدد برآمد اسامی رجال و محدثین را در این کتاب به ترتیب حروف الفبا مرتب سازد و در عین حال نکاتی را در شرح حال اسامی بدان بیفزاید و برخی اطلاعات موجود در کتاب را تصحیح نماید. حاصل تلاش وی در کتابی با عنوان نضد الایضاح فی ترتیب ایضاح الاشتباه گرد آمده است.

نضد الایضاح به تازگی از سوی کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی با تصحیح محمدرضا انصاری قمی منتشر شده است، و مصحح علاوه بر نسخه شماره ۸۰۵۰ کتابخانه مرعشی، از چاپ پیشین آن (کلکته: ۱۲۷۱ هـ ) نیز بهره برده است. گفتنی است در سال ۱۳۵۱ ش نیز چاپ کلکته به صورت افست همراه با مقدمه و فهارس از سوی دکتر محمود رامیار در ایران بازچاپ شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612