کد خبر:4274
پ
tajlil-eghtedari

نسل جوان اهل علم را نمی‌شناسند

مراسم رونمایی از دو کتاب مروارید خلیج فارس و گفتارهای ایرانشناسی در نکوداشت دکتر احمد اقتداری، استاد پیشکسوت تاریخ و کیکاوس جهانداری، مترجم زبان آلمانی روز گذشته ششم آبان در ساختمان شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد

میراث مکتوب – مراسم رونمایی از دو کتاب  و گفتارهای ایرانشناسی در نکوداشت دکتر احمد اقتداری، استاد پیشکسوت تاریخ و کیکاوس جهانداری، مترجم زبان آلمانی روز گذشته ششم آبان در ساختمان شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

دکتر مهدی محقق در مراسم رونمایی از کتاب مروارید خلیج فارس ضمن تجلیل از میثم کرمی به دلیل تدوین این مجموعه بیان کرد: میثم کرمی، پژوهشگر جوان کشورمان در این مجموعه مقالات ارزشمندی را دربارۀ استاد احمد اقتداری گردآوری کرده اند. استاد احمد اقتداری را کسانی که با کتب تاریخی سر و کار دارند می‌شناسند‍؛ خصوصاً مطالعات ایشان در حوزۀ خلیج فارس آثار مرجع برای همۀ محققان است.

وی با اشاره به لزوم برگزاری مجالس تجلیل از بزرگان و اهل تصریح کرد: مجالسی که برای نکوداشت اهل علم برگزار می‌شود قدمت زیادی ندارد و مقدمۀ بسیاری از کتب نشان می‌دهد عالمان مورد جفا بوده‌اند. ملاصدرا و حاج ملاهادی سبزواری از اذیت و آزاری که از سوی حسودان علم می‌شده‌اند شکایت دارند.

ملاصدرا، فیلسوف و صاحب کتاب اسفار اربعه در آغاز این کتاب می‌نویسد: «اگر کسی در جهالت غرق شده باشد در زمان بیشتر او را عالم می دانند». ملاهادی نراقی نیز در آغاز یکی از کتاب‌های خود می‌گوید: «دانشمندان در گوشه‌های گمنامی پنهان می‌شوند».

دکتر محقق تصریح کرد: زمانی بود که قحطی و خشکسالی حکمت در کشور حکمفرما بود و افراد جاهل، مجالی به افراد عالم نمی‌دادند. اکنون زمانی است که باید در احترام به اهل علم نهادینه شود. افراد این گونه نباشند که شناخته نشوند. «ابن حوقل» در کتابش نقل می‌کند که در اهواز دو باربر دیده که پشت‌شان از باری که حمل می‌کردند خم شده اما در حال بحث‌‌های کلامی و فلسفی با یکدیگر بودند، اما امروز نسل جوان برای مدرک به دانشگاه می‌روند و اهل علم را نمی‌شناسند و قدر آنها را نمی‌‌دانند.

وی در پایان با ابراز خوشحالی از انتشار کتاب مروارید خلیج فارس گفت: من از قدیم الایام با کارهای استاد احمد اقتداری آشنا بودم و تجلیل از ایشان کوچکترین عملی است که می توانیم برای قدردانی از تلاش‌های ایشان انجام دهیم.

میثم کرمی گردآوردندۀ کتاب مروارید خلیج فارس نیز در آغاز این نشست با گرامیداشت یاد زنده ‌یاد ایرج افشار اظهار کرد: احمد اقتداری استادی که بیش از ۶۰ سال به این سرزمین خدمت کرده است. بیش از یک دهه شاگرد این استاد بوده ‌ام و بی ‌شک وی از متخصصان در حوزه جغرافیای تاریخی، تاریخ و فرهنگ جنوب ایران و خلیج فارس به ‌شمار می‌رود که آثار با ارزشی در بیش از ۳۰ هزار صفحه به رشته تحریر درآورده است. اگر منوچهر ستوده را متخصص جغرافیای شمال ایران و جنوب خزر بدانیم، اقتداری در مطالعات جنوب ایران و خلیج فارس، هم‌ردیف با بزرگترین ایرانشناسان مانند زریاب‌ خویی، ایرج افشار، منوچهر ستوده و باستانی ‌پاریزی در تمام مجامع معرف نام ایران هستند.

وی دربارۀ آغاز به کار درباره این کتاب توضیح داد: از سال ۱۳۸۵ وظیفۀ انجام این کار بر عهده‌ام قرار گرفت و کتاب مجموعه پژوهش‌‌های ایرانشناسی است که به افتخار احمد اقتداری نوشته شده‌اند. کتاب را به شیوۀ درست و واقعی جشن ‌نامه‌ها تدوین کردم، همان ‌طور که علامه قزوینی آن را از اروپاییان آموخت و برای ایرانیان به ارمغان آورد. گاه سنت حسنۀ تجلیل از مفاخر علم به بیراهه می‌رود اما در این کتاب یادداشتی درباره دلیل گردآوری مقاله‌‌ها، سالشمار زندگی شخصیت و پس از آن نیز مقاله‌های پژوهشی قرار گرفته است.

این پژوهشگر در پایان گفت: در گردآوری این کتاب دو هدف عمده داشتم، نخست آن‌ که به پاس ۶۰ سال زحمات استاد اقتداری برای شناساندن فرهنگ این سرزمین کاری انجام دهم و دومین هدف نیز در اختیار قرار دادن پژوهش‌‌های ایرانشناسی و ابزاری برای ادامه مطالعات در این حوزه برای علاقه‌‌مندان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612