کد خبر:1954
پ
vazirb_72791

نسخه های خطی مفاخر باید احیا شود

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار آثار به چاپ نرسیده در استان ها اشاره کرد و گفت: در استان ها تأکید کرده ایم زمانی که برای مشاهیر یا مفاخر مراسم می گیریم آثار آنها باید احیا شود.

میراث مکتوب – سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار آثار به چاپ نرسیده در استان ها اشاره کرد و گفت: در استان ها تأکید کرده ایم زمانی که برای مشاهیر یا مفاخر مراسم می گیریم آثار آنها باید احیا شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احیا و دیجیتال سازی نسخ خطی به مرکز پژوهشی میراث مکتوب گفت: هم اکنون امکانات خوبی برای احیای نسخ خطی وجود دارد و می توان تمام نسخه ها را تصویربرداری کرد و به گونه ای که به اصل نسخه آسیبی وارد نشود در دسترس پژوهشگران قرار داد.
در گذشته شاید با امانت دادن این نسخه ها، به نسخه ها آسیب می رسید، و لی با امکانات جدید می توان آنها را در دسترس دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قرار داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارۀ تحقیق بر روی نسخه های خطی در شبه قاره گفت: در کشورهایی مانند هند و پاکستان اگر بخواهند گذشتۀ خودشان را بدانند باید در این زمینه تحقیق کنند. نسخه های خطی فارسی میراث مشترک همه ما است و باید تلاش کنیم امکانات بیشتری ایجاد شود تا این نسخه ها از انحصار خارج شود.
وی ادامه داد: در تفاهم نامه هایی که در کشورهای مختلف امضا می کنیم، یکی از موارد بحث، امکان استفاده از نسخه های خطی و همکاری بین کتابخانه ها است. در استان ها نیز تأکید کرده ایم زمانی که برای مشاهیر یا مفاخر مراسم می گیریم آثار آنها باید احیا شود.
حسینی دربارۀ اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینۀ وقف متون گفت: در زمینه وقف نسخه های خطی باید کسانی را که در کتابخانه های شخصی خود این نسخه ها را دارند به وقف نسخ تشویق کرد؛ زیرا با درگذشت آنها معلوم نیست این نسخه ها به چه سرنوشتی دچار شود. حتی در مواردی این امکان وجود دارد نسخه ها در انحصار افراد باقی بماند و حتی از کشور هم خارج شود.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612