کد خبر:3863
پ
marashi-m

نسخه‌شناسان نماد ایثار فرهنگی هستند

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرعشی در مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری با اشاره به خدمات استاد حائری در عرصه فهرست نویسی بیان کرد: نسخه‌شناسان نماد ایثار فرهنگی هستند.

میراث مکتوب – حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرعشی در مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری با اشاره به خدمات استاد حائری در عرصه فهرست نویسی بیان کرد: نسخه شناسان نماد ایثار فرهنگی هستند. این عده به جای اینکه خود تولید عمل کنند صلاح می دانند از آثار دیگران سخن بگویند. استاد حائری نفع عمر را صرف فهرست نگاری کرده است. استاد حائری با آن پیشینه علمی نسخه شناسی را سامان داد و در گامی فراتر فهرست نویسی را استاندارد کرد. یکی دیگر از ویژگی های استاد حائری این است که در تصحیح متن قائل به رعایت اصول است.
وی با بیان اینکه استاد عبدالحسی
ن حائری از شمار علمای اهل ایثار به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر نگاهی به کتاب ‌شناسی و فهرست‌نگاری این استاد ارجمند داشته باشیم خواهیم دید که حائری تلاقی دو فرهنگ قدیم و جدید است. استاد عبدالحسین حائری تحصیلات نخست خود را در حوزه علمیه قم گذرانده و اگر در همانجا ماندگار می‌شد و به تحصیل علم فقه می‌پرداخت بی‌تردید وی اکنون یکی از مراجع تقلید بود. حضور استاد حائری در قم و پرداختن بیش از پیش به فقه بدون شک وی را از مراجع تقلید بزرگ می‌کرد اما استاد حائری پس از رسیدن به مدارج عالی به تهران عزیمت کرده و به رشته کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی روی آوردند که حرفه‌ای بسیار پرمشقت بود.
دغدغه اصلی استاد حائری، توجه به تاریخ علم در ایران و جهان اسلام به چگونگی رشد و جلوگیری از انحطاط تمدن ایرانی اسلامی می انجامد که البته باید برای نوشتن تاریخ علم، آثار گذشتگان احیا شود. این دغدغه که چرا مسلمانان دچار انحطاط شده اند و با تاریخ علم خودشان آشنا نیستند.استاد حائری از مفاخر فرهنگی و الگوی دانش‌دوستی و فرزانگی متون اسلامی استفاده‌های زیادی کرده‌اند؛ زکریای رازی، ‌ابوریحان و ابن‌سینا از مفاخر ایران هستند که آقای حائری توجه ویژه‌ای به آنها داشتند.
مرعشی در پایان از برگزارکنندگان همایش درخواست کرد مجموعه مقالات، آثار و گفت و گوهای استاد حائری به صورت موضوعی منتشر شود.

نسخه‌های خطی در بدترین شرایط نگهداری می‌شوند

در ادامه این مراسم اسحاق صلاحی رئیس سازمان اصناف و کتابخانه ملی ایران در سخنانی گفت: کسانی مانند استاد حائری در گذشته در اتاق های کوچک کارهایی برای این مملکت انجام داده اند که فکر می کنم نسل های بعدی متوجه شوند چه کارهای بزرگی بوده است.
رئیس کتابخانه ملی اضافه کرد: متاسفانه برخی علومی را که در این سرزمین بوده است برده اند و به نام خود ثبت و ضبط و مصادره کرده اند. جای تاسف است که من به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بگویم مجموعه نسخ خطی که تاکنون در ایران فهرست نویسی شده ۳۳۰ تا ۳۴۰ هزار نسخه است اما نسخی که تنها در کشور هندوستان شناسایی شده، بیش از ۴، ۵ برابر این منابع است اما اینها در بدترین شرایط نگهداری می شوند ودر حال از بین رفتن هستند.
صلاحی گفت: ما وقتی می خواهیم کتاب قانون ابن سینا و یا کلیات سعدی و یا مثنوی معنوی را ثبت کنیم، متوجه می شویم که نسخ قدیمی همه اینها در بیرون از ایران است و با همه تلاش هایی که برای تهیه فهرستی از این منابع صورت گرفته، دریغ که کارهای فرهنگی در چنبره کارهای سیاسی و اقتصادی گرفتار می شود.
وی همچنین گفت: کسانی مثل حائری در ایران کم نیستند ولی به دغدغه های او که یکی از آنها تدوین تاریخ علم بوده، جفا شده است. راهکار این مسئله اهمیت دادن به مسئله کتابشناسی است ولی سرفصل دروس کتابداری ما به گونه ای تدوین شده که امکان تحصیل در رشته کتابشناسی برای کتابداران دشوار است.

متقن بودن استناد ویژگی برجستگی محمدحسین حائری

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ابهری، رئیس اسبق کتابخانه مجلس با تقدیر از برپایی مراسم نکوداشت برای استاد عبدالحسین حائری از او به عنوان کسی که عمر پُربار خود را در خدمت به علم و دانش و فرهنگ صرف کرده است، یاد کرد.
وی گفت: زمانی که بنده در خدمت همکاران استاد حائری به عنوان رئیس کتابخانه مجلس بودم، بعضی از کارکنان مجلس آنقدر به استاد حائری ارادت داشتند که وسایل پرستاری او مانند دستگاه فشار خون را همراه خود داشتند و در صورت لزوم به او کمک می‌کردند.
ابهری ادامه داد: ما در گذشته در القای این مسئله که آثار گذشتگان ما برای بهره‌برداری محققان نگاشته شده است و نباید در کنج مخازن بماند و باید به دست آنها برسد، مشکل داشتیم ولی خوشبختانه این مسئله با تلاش همه دوستان مسئول در کتابخانه‌های بزرگ و مؤسساتی مانند مرکز پژوهشی میراث مکتوب برطرف شد.
رئیس اسبق کتابخانه مجلس متقن بودن استناد را دیگر ویژگی مهم استاد حائری دانست و گفت: مسئله متقن بودن استناد یک اثر، از ویژگی‌های حرفه‌ای استاد حائری بوده است، چیزی که کمتر در محققان این حوزه شاهد آن هستیم.
مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری کتاب‌شناس و نسخه‌پژوه پیشکسوت صبح امروز سه شنبه ۲۶ شهریور با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و شاگردان و علاقه‌مندان آثار وی، در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612