کد خبر:3907
پ
noskhe-1-m-1

نسخه خطی تاریخ عجم به سیاق (سیاق التواریخ)

سلسلهٔ صفویه یکى از حکومت‌هاى ایران پس از اسلام است که شاه اسماعیل صفوى در سال ۹۰۷ ه. ق آن را پایه‌گذارى کرد

میراث مکتوب – سلسلهٔ صفویه یکى از حکومت‌هاى ایران پس از اسلام است که شاه اسماعیل صفوى در سال ۹۰۷ ه. ق آن را پایه‌گذارى کرد. در این زمان به دنبال فروپاشى حکومت ایلخانان و تیموریان، کشور دوره‌اى از هرج و مرج سیاسی و اجتماعى را تجربه مى‌کرد که با اقدامات شاه اسماعیل و شاه تهماسب و سرانجام شاه عباس اول، دولت متمرکز نیرومندى در حول رسمیت مذهب شیعه پدید آمد. دوران حکومت صفوى در ایران با فراز و نشیب‌هاى زیادى روبرو بود. با ایجاد آرامش و ثبات نسبى در سال هاى میانى حکومت صفوى، به ویژه دوران شاه عباس و جانشینان وى که از دستاوردهاى شاه عباس برخوردار بودند، یک رونق علمى و ادبى در ایران ایجاد شد و این رونق و شکوفایى در جنبه هاى مختلف از جمله ادبیات، شعر، نقاشى، معمارى، فلسفه و تاریخ، نمایان شد. یکى از جلوه‌هاى فکرى حیات فرهنگى ایران در این دوره تاریخ بود که رونق و نمود شایانى در دوره صفویه پیدا کرد. فرمانروایان صفوى به دلایل مختلف از جمله ثبت وقایع روزگار فرمانروایی شان، کسب مشروعیت سیاسى و دینى از طریق روایت و باز نویسى تاریخ، از آن حمایت کردند؛ بنابراین در دوران فرمانروایى صفویان، کتب تاریخى ارزنده‌اى در ایران تألیف شد و آن دوران را به یکى از ادوار شکوفایى تاریخ‌نگارى ایران تبدیل گشت.

هدف پژوهش حاضر، معرفى یکى از آثار وقایع‌نگارانه دورهٔ صفوى است که تلاش مى‌شود علاوه بر شناسایى اثر و بررسى عصر زمانى آن که رسم معهود در این زمینه است، به بررسى جنبه ه اى اندیشه تاریخ نگارى نویسنده و شناسایى فضاى سیاسى، اجتماعى، فرهنگى زمانه وى و روندهاى اساسى مذهبى و دینى آن دوره نیز پرداخته شود و تأثیر فاکتورهاى مزبور بر نویسنده و اثر وى نمایانده شود؛سپس به بیان دیدگاه هاى تاریخ نویسانه وى پرداخته و اندیشه تاریخ نگارى و منظومه فکرى و سبک نگارش ادبى و تاریخى وى رابیان مى‌کنیم.

متن کامل مقاله «خوانشى از نسخهٔ خطی تاریخ عجم به سیاق (سیاق التواریخ)» نوشته على احمد الیاسى و انور خالندى که در شماره ۱۸ پیام بهارستان منتشر شده است با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612