کد خبر:2127
پ
khamoshan-m

نامه‌های خاموشان به استاد ایرج افشار

شادروان ایرج افشار، از جملهٔ افرادی بود که از حیث وسعت مکاتباتِ پیوسته با ایرانی و غیر ایرانی یک استثنا محسوب می‌شد.

میراث مکتوب – شادروان ایرج افشار، از جملهٔ افرادی بود که از حیث وسعت مکاتباتِ پیوسته با ایرانی و غیر ایرانی یک استثنا محسوب می‌شد. تنوعی که در میان مخاطبان نامه‌های افشار دیده می‌شود گویای وسعت بی‌ نظیر روابط اوست؛ اشخاصی با گرایش‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، سیاسی و جز این‌ها، که طبعاً هرکدام دیدگاه‌های متفاوت خود را دارند. مرحوم افشار به بایگانی کردن نامه‌هایی که به دستش می‌رسید اهمیت می‌داد و به‌زعم او، هیچ سند و کاغذی بی‌ ارزش نبود.
نامه‌ها، جز آنکه بیانگر حالات و عواطف انسانی در هنگام دلتنگی‌اند، معمولاً اطلاعاتی واقعی در اختیار ما می‌ نهند. بسیاری از آنچه امروز از تاریخ می‌دانیم از لابه‌لای همین نامه‌ها به دست آمده است؛ نامه‌هایی که بیشترشان به دلایل مختلف، از جمله غفلت در نگاهداری یا بی‌اهمیت شمردن یا به سبب جنبه‌های خصوصی‌شان و بیم از افشای مطالب محرمانه، از میان رفته‌اند. ازآنجاکه نامه ‌ها تقریباً هیچ‌ گاه به‌قصد آنکه روزی انتشار یابند، نوشته نمی‌شوند و نیز ازآنجا که در بسیاری موارد، دوستی نزدیک، مخاطب قرار می‌ گیرد، غالباً مطالب آن‌ها بی‌هیچ پرده‌پوشی‌ای بیان می‌شود و همین مسئله اهمیت نامه‌ و نامه ‌نگاری را بیشتر می‌ کند و ضرورت طبع برخی نامه‌ ها را سبب می‌ گردد. نامه‌ هایی ازاین‌ دست، در گذر تاریخ نقشی مهم می‌ یابند و در تفسیر و بازشناسی برخی رویدادهای مهم سودمند واقع می‌شوند.
اهمیت مجموعهٔ حاضر نیز از جنبه ‌های گوناگون قابل توضیح است: نامه‌ های این مجموعه نیز بیانگر کیفیت فضای فرهنگی ـ اجتماعی و تا حدی سیاسی روزگاری است که نامه‌ ها در آن به رشته تحریر درآمده ‌اند. همچنین آن ‌ها نظر نویسندگان را دربارهٔ بعضی کتاب ‌ها، مجلات، اشخاص و یا حوادثی که روی داده، منعکس می‌کنند. از طرفی، این نامه‌ها نمودار نوع روابط نویسندگانشان با ایرج افشار هم هستند. البته در نامه‌هایی که به افشار نوشته شده است جنبه‌های خصوصی، کمتر از جنبه‌ های دیگر بازگو می ‌شود. جلد نخست این مجموعه دربردارندهٔ نامه‌های ۶۱ تن از شخصیت ‌هایی است که با مرحوم افشار مکاتبه داشته‌اند که شامل حروف آ ـ ب می ‌شود.
جلد اول کتاب نامه‌های خاموشان: نامه‌های ناموران فرهنگی و ادبی به ایرج افشار، به کوشش شهریار شاهین‌دژی و محمد افشین ‌وفایی، پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که انتشارات سخن آن را در ۸۰۰ صفحه و با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، به بهای ۲۹۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.
منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612