کد خبر:2108
پ
manzoome-Copy

منظومه ای درباره اصول فقه

مرحوم میرزامحمّدحسین شمس العلماى گرکانى (قریب) در سال ۱۲۶۲ق.۱۲۲۲/ش. در گرکان از توابع آشتیان به دنیا آمد و پس از تحصیلات حوزوى به تدریس در مدارس مهم تهران همچون دبیرستان علمیّه و علوم سیاسى و در پایان در دارالفنون به تدریس ادبیات فارسى و عربى اشتغال ورزید.

میراث مکتوب – مرحوم میرزامحمّدحسین شمس العلماى گرکانى(قریب) در سال ۱۲۶۲ق.۱۲۲۲/ش. در گرکان از توابع آشتیان به دنیا آمد و پس از تحصیلات حوزوى به تدریس در مدارس مهم تهران همچون دبیرستان علمیّه و علوم سیاسى و در پایان در دارالفنون به تدریس ادبیات فارسى و عربى اشتغال ورزید. وی آثار ارزندهاى در ادب فارسى و عربى و علوم اسلامى از خود به یادگار نهاد و در سال ۱۳۴۵ق.۱۳۰۵/ش. رخت از این جهان بربست.
او در سالهاى آخر عمر که از تدریس بازنشسته شد، استاد شهیر، بدیع الزّمان فروزانفر را به جاى خود براى تدریس در دارالفنون پیشنهاد کرد که همه استادان زبان فارسى زمان حاضر بى واسطه و باواسطه از محضر پرفیض او بهره مند گشته اند. از آثار ادبی او می توان از «ابدع البدایع» و «قطوف الرّبیع» نام برد.
وی در کتاب «منظومه فى اصول الفقه» اصول فقه را به زبان عربی در بحر رجز به نظم درآورده است تا طلّاب و دانشجویان بتوانند آن را بهتر و آسان تر در حافظه خود نگه دارند.
این منظومه را استاد مهدی محقق همراه با مقدّمه ای درباره فقه و اصول فقه و نیز سوابق خود در تعلیم و تدریس فقه در ۵۹ صفحه منتشر کرده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612