کد خبر:10185
پ
shekarname

معرفی شکارنامۀ ایلخانی

شكارنامه ایلخانی رساله ای است در باب تربیت و معالجه دوندگان و پرندگان شكاری كه در قرن هشتم هجری به دست علی بن منصور حلوانی بر اساس چندین بازنامه و شكارنامه؛ به خصوص شكارنامه ملكشاهی به نام «طغان تیمورخان» تالیف شده است.

میراث مکتوب – شكارنامه ایلخانی رساله ای است در باب تربیت و معالجه دوندگان و پرندگان شكاری كه در قرن هشتم هجری به دست علی بن منصور حلوانی بر اساس چندین بازنامه و شكارنامه؛ به خصوص شكارنامه ملكشاهی به نام «طغان تیمورخان» تالیف شده است.

این رساله از سه بخش كلی تشكیل شده است: بخش اول دیباچه ای كه از لحاظ سیر تحول بازنامه نویسی و تدوین تاریخ علم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بخش دوم در تربیت و معالجه مرغان شكاری و بخش سوم در تربیت و معالجه دوندگان شكاری است. علی رغم فواید زبانی، تاریخی و ادبی، متاسفانه این رساله تا كنون تصحیح و معرفی نشده است. نگارنده در این پژوهش بر آن است تا علاوه بر معرفی نسخ این رساله، جوانب مختلف آن را بررسی كند.

متن کامل این مقاله نوشتۀ مهدی سلمانی و امین مجلی زاده که در فصلنامۀ جستارهای ادبی (سال چهل و هشتم، شماره 4 (پياپي 191)، زمستان 1395) منتشر شده است اینجا بخوانید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612