کد خبر:4737
پ
shahrzad-m

مجموعه مقالات دکتر اسلامی ندوشن در شهرزاد قصه‌گو

شهرزاد قصه‌گو مجموعه‌ای از مقاله‌های دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن درباره ایران، تاریخ ایران زمین و ایران در جهان است

میراث مکتوب – شهرزاد قصه‌گو مجموعه‌ای از مقاله‌های دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن درباره ایران، تاریخ ایران زمین و ایران در جهان است.

مراد از «شهرزاد قصه‌گو» ایران است که گویی برای جهانیان قصه‌ها می‌گوید.

مؤلف در آغاز کتاب می‌نویسد: «این نوشته حدود چهل سال پیش بر قلم آمد و در سه شماره مجله «یغما» انتشار یافت، ولی مشغله‌های دیگر آن را ناتمام گذارد. اینک پس از چهل سال آن را از نو به انتشار می‌گذارم. آزمایش‌گونه‌ای است برای بازنمود چکیده‌ای از روح تاریخ ایران به زبان کنایه و به کوتاه‌ترین بیان: نام آن را «شهرزاد قصه‌گو» گذاردم که منظور ایران پیرو همیشه جوان است…

به هر کجا بروید، از «غار کمربند» تا «تپه گیان» و از «سیلک» تا «شوش» و از «مارلیک» تا «حسنلو» سایه‌ای می ‌بینید که بر سنگی نشسته و قصه می‌ گوید، قصه‌ ای کهن، پایان ‌ناپذیر… این شهرزاد ایران است که قصه می‌ گوید. عروس کهنسال و همیشه جوان، قرن‌ ها و قرن‌هاست که قصه می‌گوید، برای آن که خوابش نبرد، برای آن که نمیرد. هر شب را به شب دیگر می‌پیوندد و شهرزاد از نو حدیث خود را آغاز می‌کند… گویی هرگز رشته این شب‌های افسانه‌آلود گسیخته نخواهد شد و این قصه پایان نخواهد یافت.»

«چشم‌انداز جهان فردا»، «محاکمه سه شاعر»، «گره کور تهران»، «حافظ و پیری»، «چین در سه آهنگ»، «سه چشمه از شگفتی‌ها»، «درنگی بر کتاب «روزها»، «تأمل‌ها»، «اجر صبری است که آن شاخ نباتم دادند»، «چند گفت و شنود»، «از زندگی بگوییم» و «بر مرز دو فرهنگ» عناوین مقالات این کتاب را تشکیل می‌دهد.

این مقاله‌ها پیش ‌تر در جراید منتشر شده است.

شهرزاد قصه‌ گو تالیف دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در ۲۱۲ صفحه به بهای ۹۵۰۰۰ ریال از سوی شرکت سهامی انتشار به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612