کد خبر:2379
پ
fehrest-esfehan-m

فهرست نسخه های خطی دانشگاه اصفهان

در راستای توافق همکاری عکسبرداری دیجیتالی، فهرست نویسی و انتشار چاپ عکسی برخی از آثار، بین دانشگاه اصفهان و مجمع ذخائر اسلامی که در سال ۱۳۸۴ به امضا رسید، ۱۱۹۵ نسخه خطی دانشگاه اصفهان به سرعت عکسبرداری شد.

میراث مکتوب- در راستای توافق همکاری عکسبرداری دیجیتالی، فهرست نویسی و انتشار چاپ عکسی برخی از آثار، بین دانشگاه اصفهان و مجمع ذخائر اسلامی که در سال ۱۳۸۴ به امضا رسید، ۱۱۹۵ نسخه خطی دانشگاه اصفهان به سرعت عکسبرداری شد، حدود ۱۰۰۰ نسخه چاپ سنگی نیز گلچین و عکسبرداری شد. چند نسخه مهم و منحصر به فرد از جمله سفینه صائب، سراج السالکین، قرآن خطی نفیس به خط ابراهیم قمی نیز از لابلای گنجینه مخطوطات دانشگاه، برای چاپ فاکسیمیله پیشنهاد شد، و همزمان کار فهرست نویسی نسخه های خطی و چاپ سنگی آغاز گشت. بدین سان، جلد اول فهرست نسخه های خطی با همکاری دانشگاه منتشر شد. سفینه صائب نیز چاپ شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت. اما پس از مدتی این توافق همکاری از جانب دانشگاه اصفهان مورد بی توجهی قرار گرفته و مجمع ذخائر اسلامی به تنهایی جلد دوم فهرست نسخه های خطی را منتشر کرد. با چاپ جلد سوم پرونده معرفی ۱۱۹۵ نسخه خطی دانشگاه با بیش از ۱۵۰۰ عنوان خاتمه یافت اما سیدجعفر حسینی اشکوری بر آن بود تا فهارس فنی این اثر را نیز کاملتر از آنچه در فهارس مشابه نوشته، به نگارش درآید و صورت نسخه های نفیس و تزئینی را نیز به عنوان نمونه های منتخب برای چاپ رنگی انتخاب کرد. اما به دلیل پرهزینه بودن این کار، تصاویر به صورت تک رنگ به چاپ رسید. همزمان نیز فهرست نسخه های چاپ سنگی منتشر گردید.
بعد از مقدمه ای که سیدصادق حسینی اشکوری بر فهرست اخیر نگاشته، تصاویری از نسخه های مختلف نیز به کتاب ضمیمه گشته است. در بخش فهرست ها هم فهرست الفبایی کتابها، فهرست موضوعی کتابها، فهرست مؤلفین کتابها، فهرست اعلام و اشخاص، فهرست کاتبان، فهرست مالکان، فهرست واقفان، فهرست اهدا کنندگان، فهرست سجع مهرها، و فهرست جاها و امکنه آمده است.
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان (دفتر چهارم) ـ تصاویر منتخب و فهارس فنی؛ نگارش: سیدجعفر حسینی اشکوری؛ قم: نشر ذخائر اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ در قطع وزیری؛ با ۲۵۸ صفحه

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612