کد خبر:27304
پ
n00332770-b

فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی حوزه مطالعات سیستان و بلوچستان

طرح «فهرست نسخه‌های خطی حوزه مطالعات سیستان و بلوچستان» در گروه پژوهشی متون دوران اسلامی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون به انجام رسید.

میراث مکتوب- طرح «فهرست نسخه‌های خطی حوزه مطالعات سیستان و بلوچستان» در گروه پژوهشی متون دوران اسلامی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون به انجام رسید.

نادر کریمیان سردشتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مجری طرح گفت: اهمیت فراهم آوردن فهرست نسخه‌های خطی در حوزه‌های جغرافیایی بر همگان روشن است.

او افزود: در این پژوهش برای یافتن منابع جغرافیایی، تاریخی، سفرنامه‌ها و زبان و فرهنگ و ادبیات بلوچستان و سیستان به صدها منبع مراجعه و آنچه در این پژوهش فراهم شده در اصل حاصل این جستجو بوده، تا بتوان آگاهی‌های ارزشمندی را در دو حوزه نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی حوزه مطالعات سیستان و بلوچستان به دست دهیم.

کریمیان سردشتی بیان کرد: این پژوهش در دو مرحله اطلاعات نسخه‌های خطی و کتاب‌شناسی منابع چاپی انجام شده که  هر عنوان یا مدخل حاوی اطلاعات نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی است.

وی با بیان‌اینکه در نسخه‌شناسی از نام کتاب و نام نگارنده تا محل نگهداری و تعداد برگ و کاتب و رقم همه در آن ثبت و ضبط شده اظهارکرد: در فهرست نسخه‌ها حتی‌المقدور تمامی منابع فهرست نسخ خطی دیده شده تا آنچه باقی مانده، از میراث مکتوب در این پژوهش گزارش شود که اکثر نسخه‌های خطی به جز معدودی همه به زبان فارسی است.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612