کد خبر:5376
پ
فاقد تصویر شاخص

فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان

مؤلف در کتاب حاضر به تاریخ فلسفه در ایران و جهان پرداخته است

میراث مکتوب – مؤلف در کتاب حاضر به تاریخ فلسفه در ایران و جهان پرداخته است.

آغاز این کتاب به مطالب زیر اختصاص یافته است: چیستی فلسفه، ضرورت آموزش فلسفه به کودکان، فلسفه برای آزادی، قدرت چیست، فلسفه و سیاست، چه کسی فیلسوف است، زنان فیلسوف در یونان، روم باستان و دوران معاصر، حکمت چیست، منطق کدام است، ارتباط میان فلسفه و دین، حکمت اشراق، تیراشیسم و سیاه‌چاله‌ها، فلسفه یا کلام، علم کلام، عصر رنسانس، تاریخ فلسفه، اصلاحات را از حوزه علمیه آغاز کنیم، جهان چگونه به وجود آمده است، نگاهی تازه به جهان، کوانتوم و تغییر در مبانی فلسفه، جهان هولوگرافیک.

در بخش اول این اثر «فلسفه و پیام‌آوران ایرانی» مورد بررسی قرار گرفته است. فلسفه ایرانی را می‌توان تا زمان ایران باستان و سنتهای فلسفی آن زمان که ریشه در فرهنگ کهن هندواروپایی داشت و تا حد زیادی تحت تأثیر تعالیم زرتشت بود، پی گرفت. در تاریخ ایران با توجه به تغییرات قابل توجه سیاسی و اجتماعی طیف گسترده‌ای از مکاتب فکری و دیدگاههای متنوعی را نسبت به پرسشهای فلسفی اظهار داشته‌اند که گستره آن را از سنتهای ایرانی کهن و مرتبط با آیین زرتشتی تا مکاتبی نظیر فلسفه مانی و فلسفه مزدک و همچنین مکاتب گوناگون دوران اسلام در بر می‌گیرد.

بخش دوم به «فرهنگ هند و اروپایی» اختصاص یافته است. کنفسیوس، تاس، آناکسیمنس، هراکلیتوس، زنون، بطلمیوس و سقراط از جمله افرادی هستند که در این بخش بدانها پرداخته شده است.

کتاب فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان نوشته هرمز ممیزی در ۱۷۷ صفحه به بهای ۸۵۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۲ از سوی نشر ترقی منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612