کد خبر:5490
پ
abaiatame-m

فراخوان نخستین همایش ملی «نگاهی نو به ادبیات عامه»

فراخوان نخستین همایش ملی «نگاهی نو به ادبیات عامه» منتشر شد

ميراث مكتوب – ادبیات عامه بخشی از فرهنگ و میراث ادبی است که با باورها و بنیادهای فکری هر قوم ارتباط دارد و شامل عقاید، آیین‌ها، اسطوره ها، افسانه های محلی، متل ها و مثل ها، اشعار مناسبتی، لالایی ها، ترانه ها، تصنیف ها، معما، چیستان و لطایف می شود که در حکم منابع اصلی فرهنگ مردم به شمار می آیند. لزوم توجه به این شاخه از ادبیات و مباحث نظری آن به صورت جدی، یکی از نیازهای اساسی در حوزۀ ادبیات فارسی است که می تواند مورد توجه پژوهش های فرهنگی – ادبی واقع شود و به تبع آن، در آفرینش ادبیات خلاق امروز تأثیرگذار باشد.
گروه ادبیات فارسی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با تشخیص این ضرورت و به امید توجه شایسته به دیرینگی و غنای ادبیات عامۀ مردم در ایران «نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه» را برگزار می‌کند.

محورهای همایش

– پیدایش ادبیات عامه و نقش آن در تکوین انواع ادبی

– تاریخچه پژوهش در ادبیات عامه

– روش‌شناسی تحقیق و مطالعه در ادبیات عامه

– معرفی و نقد شیوه‌های پژوهشگران ایرانی و خارجی در حوزة ادبیات عامه

– مباحث نظری دربارۀ ادبیات عامه (تعریف، ویژگی‌ها، چهارچوب‌ها، عناصر، گونه‌ها و…)

– نسبت و تعامل ادبیات رسمی و ادبیات عامه

– ادبیات داستانی عامه (گونه‌ها، ریخت‌شناسی، معرفی قصه‌ها، بن‌مایه‌ها و…)

– شعر عامه و بومی‌سروده‌ها

– بررسی زیبایی‌شناختی ادبیات عامه

– ادبیات عامه و هستی‌شناسی

– ادبیات عامه و نقش آن در وحدت ملّی

– ادبیات عامه و اسطوره

– آیین‌های نمایشی عامه

– رابطه و نسبت هنرهای عامه با ادبیات عامه

– مطالعات تطبیقی در ادبیات عامه

– مخاطب‌شناسی و ادبیات عامه

– ادبیات عامه و ادبیات کودک و نوجوان

– ادبیات عامه و جامعه‌شناسی

– ادبیات عامه و روان‌شناسی

– ادبیات عامه و رسانه

– ادبیات عامه و پویانمایی

– و هر گونه پژوهش و بررسی انتقادی در حوزة ادبیات و فرهنگ عامه

مهلت ارسال مقاله

فرصت دریافت چکیده مقالات تا تاریخ 15 مرداد سال جاري است و نتایج داوری چکیده‌ها تا تاریخ 15 شهریور اعلام خواهد شد.

مهلت دریافت اصل مقالات نیز تا تاریخ اول مهر و زمان اعلام نتایج داوری تا تاریخ 15 آبان خواهد بود. ارسال مقالات صرفا از طریق پست الکترونیکی adab.amme@vru.ac.ir امکان‌پذیر خواهد بود و ثبت‌نام و اطلاع‌رسانی و روش تدوین مقاله نیز از طریق سایت http://cnf.vru.ac.ir//adabiat انجام می‌شود.

شورای علمی

اعضای شورای علمی این همایش را دکتر حسین اسماعیلی از دانشگاه استراسبورگ، دکتر مهران افشاری‌فر از بنیاد دایرة‌المعارف، دکتر حمید جعفری قریه‌علی از دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، دکتر مریم جلالی از دانشگاه شهید بهشتی، دکتر یدالله جلالی پندری از دانشگاه یزد، دکتر سعید حسام‌پور از دانشگاه شیراز، دکتر کاووس حسن‌لی از دانشگاه شیراز، دکتر پگاه خدیش از موسسه لغت‌نامه دهخدا، دکتر حسن ذوالفقاری از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمدرضا صرفی از دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر سهیلا صلاحی‌مقدم از دانشگاه الزهرا (س)، دکتر محمدجعفر قنواتی از دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دکتر ابوالحسن نجفی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل می‌دهند.

مقالات پذیرفته‌شده در این همایش به شکل مجموعه مقالات منتشر خواهد شد. مقالات برگزیده نیز در مجلات علمی – پژوهشی گوهر گویا، فنون ادبی، مطالعات ادبیات کودک و یک شماره از فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ و ادبیات عامه به شکل ویژه‌نامه انتشار خواهد یافت.

آدرس دبیرخانه این همایش رفسنجان، دانشگاه ولیعصر (عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، طبقه سوم، دبیرخانه همایش و شماره تماس و دورنما 03913202475 اعلام شده است.

اين همايش از سوي گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران و دانشگاه حضرت نرجس (س) برگزار مي شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612