کد خبر:2289
پ
N88.2

عهدنامه مالک اشتر، مهم ترین و پرمحتواترین و اساسی ترین نامه نهج البلاغه است.

هشتاد و هشتمین نشست مرکز پژوهشی میراث مکتوب با عنوان « فرمان مالک اشتر در تاریخ ادب فارسی» روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ برگزار شد.

میراث مکتوب- هشتاد و هشتمین نشست مرکز پژوهشی میراث مکتوب با عنوان « فرمان مالک اشتر در تاریخ ادب فارسی» روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ برگزار شد. در این نشست که با سخنرانی دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز آغاز شد، دکتر محمدمهدی جعفری، دکتر محمود عابدی و محمدحسین ساکت به سخنرانی پرداختند.
دکتر اکبر ایرانی مدیر عامل مرکز سخن خود را با آیه شریفه « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی» آغاز کرد و با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت، از ساحت مقدس امیرالمومنین علی رسیدن به سعادت و نیک بختی را طلب و اظهار امیدواری کرد که همه در اجرای اندیشه ها و آموزه های آن حضرت توفیق یابند.
وی بیان کرد: این نشست به بحث درباره عهدنامه مالک اشتر بر اساس تنظیمی که سید رضی فرموده اند و مهم ترین و پرمحتواترین و اساسی ترین نامه نهج البلاغه است، اختصاص دارد. نخست درود می فرستیم به روح سید رضی که نهج البلاغه را در اختیار عالم اسلام و عالم تشیع قرار داد. لازم است یادی کنیم از دو تن از متأخرین که با احیای فرهنگ غدیر و معرفی نهج البلاغه خدمت بزرگی به جهان علم و مذهب تشیع کردند و درود می فرستیم به روح مرحوم علامه امینی که کوشش بزرگی کرد در خصوص اثبات حقانیت امامت حضرت با گرد آوری احادیث نبوی از منابع و نصوص اهل سنت و یاد می کنیم از استاد علامه سید جعفر شهیدی که بنده هم افتخار شاگردی ایشان را داشتم و ترجمه متین و موزون ایشان بر نهج البلاغه منتشر شده است.
مدیر عامل میراث مکتوب افزود: بنده حدود ۴۰ نکته مهم از عهدنامه انتخاب کرده بودم که چون بحث به درازا می کشد دیگر مصدع نمی شوم. الحق که نکات سیاسی و اجتماعی و حقوقیی که در عهدنامه وجود دارد فراتر از مکانها و قرن هاست. از لحاظ اقتصادی – سیاسی – اجتماعی که ورای تصور محققان بوده و اعجاب کسانی چون ابن ابی الحدید شارح سنی مذهب نهج البلاغه را بر انگیخته است.
ایرانی در پایان فرازهایی از ترجمه استاد مرحوم سیدجعفر شهیدی را قرائت نمود.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612