کد خبر:4014
پ
۶۵

عبدالحسین زرین‌کوب و نقد ادبی

عبدالحسین زرین‌کوب ادیب، مورخ و منتقد ادبی دانشمندی است که به نقد ادبی جدید ایران اعتبار و آبرو بخشیده است

میراث مکتوب – عبدالحسین زرین‌کوب ادیب، مورخ و منتقد ادبی دانشمندی است که به نقد ادبی جدید ایران اعتبار و آبرو بخشیده است. آشنایی زرین‌کوب با شیوۀ تحقیق علمی اروپایی و معارف قدیم و جدید و میراث فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایرانی موجب شده که آثار او ناظر بر تحقیقات دیروز و امروز و مستند به شواهد و ماخذ ایرانی و اروپایی باشد.
هرچند که زرین کوب در حوزه‌های متنوع ادبیات فارسی، تاریخ قدیم و جدید ایران، تصوف و عرفان، تاریخ ادیان و موضوعات پراکندهٔ دیگر کتاب‌ها و رساله‌ها و مقاله‌های بسیار نوشته، اما دلبستگی او بیشتر به نقد ادبی بوده که از روزگار جوانی نخستین اثر خود را به آن اختصاص داده است.
آنچه در کتاب زرین‌کوب و نقد ادبی آمده گزیده‌ای است از انبوه یادداشت‌هایی که از مطالعۀ دقیق آثار پراکندۀ زرین کوب در حوزۀ نقد ادبی فراهم آمده است. ایرج پارسی‌نژاد مولف این اثر کوشیده است بخشی از آثار زرین‌کوب را که صرفاً به نقد ادبی پرداخته بررسی کند و قوت‌ها و ضعف‌های آن را بازنماید و سهم بزرگ او را در تاریخ نقد ادبی ایران نشان دهد.
به گفته پارسی‌نژاد نقد آثار پرارزش زرین‌کوب به معنی نفی و انکار آن آثار نیست، بلکه نشانۀ قدرت شناسی از اهمیت آنهاست که با گذشت سالها همچنان اعتبار خود را برای نقد و بررسی حفظ کرده است.
این دفتر که از مطالعۀ دقیق آثار پراکندۀ استاد زرین‌کوب در نقد ادبی فراهم آمده، در تحلیلی انتقادی قوت ها و ضعف های آثار او را بازنموده و سهم بزرگش را در تاریخ نقد ادبی جدید ایران نشان داده است.
فلسفۀ شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران، ادبیات در محکمۀ تاریخ، نقد ادبی، با کاروان حله، زرین‌کوب و ادبیات معاصر و تمایل به تجدد عناوین فصل‌های این کتاب است.
زرین‌کوب و نقد ادبی تألیف دکتر ایرج پارسی‌نژاد، در ۴۴۰ صفحه، شمارگان ۱۶۵۰ نسخه به بهای ۲۵۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612