کد خبر:2239
پ
Afaq-m

شماره جدید فصلنامه آفاق الثقافه والتراث

این فصلنامه که از سوی مرکز فرهنگی جمعه الماجد در امارات منتشر می شود، در شماره جدید خود ( س ۲۰، ش ۷۸، شعبان ۱۴۳۳ هـ / ژوئن ۲۰۱۲ م. ) هشت مقاله در موضوعات مختلف را منتشر کرده است.

میراث مکتوب- این فصلنامه که از سوی مرکز فرهنگی جمعه الماجد در امارات منتشر می شود، در شماره جدید خود ( س ۲۰، ش ۷۸، شعبان ۱۴۳۳ هـ / ژوئن ۲۰۱۲ م. ) هشت مقاله در موضوعات مختلف را منتشر کرده است. برخی از مقالات این شماره عبارت اند از:
۱٫ مرویات محمد بن عمرو اللیثی عن شیخه ابی سلمه فی الکتب والسنه، دکتر محمد نورالعلی.
نویسنده در این مقاله ضمن معرفی محمد بن عمرو لیثی، از راویان نخستین اهل سنت، هشتاد روایت از روایاتی را که او از استادش ابوسلمه بن عبدالرحمن بن عوف نقل کرده، آورده است.
۲٫ سیف الدین السامری حیاته و ما تبقی من شعره، دکتر کمال عبدالفتاح حسن.
سیف الدین سامری از شاعران سده ششم و هفتم هجری است که نویسنده در این مقاله به شرح حال او و ذکر نمونه هایی از اشعار او پرداخته است.
۳٫ نحو انشاء المکتبه الرقمیه للمخطوطات بمخبر مخطوطات الحضاره الاسلامیه فی شمال افریقیا بجامعه وهران.
در این مقاله به بررسی چگونگی دیجیتالی کردن نسخه های خطی مرکز مخطوطات تمدن اسلامی دانشگاه وهران در الجزایر
پرداخته شده، و مزایا، موانع و مقدمات لازم برای این کار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، و در ادامه شماری از کتابخانه های دیجیتالی در دنیا معرفی شده است.
۴٫ البیرونی وجهوده فی تطور علم المعادن، دکتر مصطفی یعقوب عبدالنبی.
نویسنده در این مقاله با اشاره به نادیده گرفته شده نقش تمدن اسلامی در تاریخ علم از سوی برخی از خاورشناسان، از تلاشهای بیرونی در علم کانی شناسی و منابع او در نگارش آثار کانی شناسی و ویژگیهای این آثار سخن گفته است.
۵٫ المفید فی التصریف، لجارالله محمود بن عمر الزمخشری، تصحیح و تحقیق: دکتر بیان محمد فتاح الجباوی.
رساله المفید فی التصریف از جمله آثار زمخشری است که گرچه در میان کتابشناسی ها از آن یاد نشده، اما انتساب او به زمخشری از نظر مصحح قابل تردید نیست. در این مقاله، مصحح رساله المفید را بر اساس نسخه ای منحصر به فرد که در مرکز فرهنگی جمعه الماجد نگهداری می شود، تصحیح کرده است.

معرفی نشریه از جناب آقای محمد باهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612