کد خبر:19670
پ
1397112719254088216669074-1

سه اثر از میراث مکتوب در میان برگزیدگان همایش ملی حامیان نسخ خطی

در شانزدهمین دورۀ همایش ملی حامیان نسخ خطی، سه اثر از مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به عنوان آثار برتر معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی در حالی به کار خود پایان داد، که آثار منتشر شده در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در سه بخش از این همایش به عنوان آثار برتر معرفی شدند.

در این میان، کتاب «دستور الکاتب» تصحیح علی‌اکبر احمدی دارانی  در رقابت با ۸۰ اثر ارسال شده در بخش تاریخ و جغرافیا، کتاب فهرست نسخه‌های خطی فارسی پاکستان، تألیف عارف نوشاهی در رقابت با ۴۰ اثر دیگر در بخش فهرست‌نگاری نسخ خطی و کتاب «المشیخة» (کنزالسالکین) به تصحیح سیدمحمد طباطبایی بهبهانی در رقابت با  ۱۴۵ اثر دیگر در بخش چاپِ عکسی، سه اثر برگزیدۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در همایش امسال حامیان نسخ خطی بودند.

همچنین دیگر آثار برتر همایش حامیان نسخ خطی در دیگر بخش‌ها نیز قابل توجه بود.

برهمین اساس در بخش علوم دینی کتاب «لطایف التفسیر» با تصحیح و تحقیق عبدالله رادمرد و عبدالله غفرانی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

آن گونه که ایرنا گزارش داده، در بخش عرفان نظری نیز کتاب «خلاصة المقامات» از حسن نصیری جامی و در بخش علوم عقلی، کتاب «منطق در ایران سده ششم» به تصحیح غلامرضا دادخواه و اسدالله فلاحی و در بخش ادبیات، «اشعار فارسی پراکنده در متون» با تصحیح علی صفری و «تذکره نفایس المآثر» با تصحیح سعید شفیعیون به صورت مشترک به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

همچنین در بخش علوم و فنون، کتاب «خواص الحیوان» تصحیح فاطمه مهری به عنوان اثر برگزیده انتخاب و معرفی شد.

در بخش جنبی شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی نیز که ارزیابی‌ها براساس کارنامه‌ها و پیشینه‌های علمی و عملی ارسال شده از سوی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی صورت گرفت، نیره محمدیان فخر و رقیه محمودی به صورت مشترک به عنوان کارشناس برگزیده در بخش مرمت، صحافی و آسیب‌شناسی نسخه‌های خطی و اسناد معرفی شدند و فرشیده کونانی از کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به عنوان «کتابدار برگزیده نسخ خطی و اسناد» انتخاب شد.

بخش اهداگر نسخ خطی و اسناد از دیگر بخش‌های همایش حامیان نسخ خطی بود که در آن از میان ۱۲ اهداگر، حسن معصومی اشکوری، اهداکننده ۸۴ جلد نسخه خطی و کتاب چاپ سنگی به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به عنوان اهداگر برگزیده نسخ خطی و اسناد انتخاب شد.

در بخش پیشکسوت عرصه مخطوطات نیز یاد شادروان محمدحسن نوری‌نیا از کتابخانه آستان قدس رضوی به پاس سال‌ها تلاش خالصانه در این عرصه، گرامی داشته شد.

لازم به ذکر است، شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی با عنوان جایزۀ استاد عبدالله انوار، توسط سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران عصر روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد و در بخش اصلی، ۴۵۳ عنوان از آثار ۱۰۸ ناشر در حوزه‌های فهرست‌نگاری نسخ خطی و اسناد، علوم دینی، عرفان نظری، علوم عقلی، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، علوم و فنون و چاپ عکس در این همایش شرکت کردند و در نهایت ۱۹ تن از اساتید این حوزه‌ها، به ارزیابی آثار پرداختند.

 

عکس‌ها: تسنیم

مطالب مرتبط:

دستور الکاتب

«فهرست نسخه‌های خطی فارسی پاکستان» برگزیدۀ همایش حامیان نسخ خطی شد

«المشیخة» و دو اثر دیگر از میراث مکتوب برگزیدۀ همایش حامیان نسخ خطی شدند

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612