کد خبر:4815
پ
safarnameesfahan-m

سفرنامه و تاریخ اصفهان

سفرنامه و تاریخ اصفهان نوشتۀ عبدالحسین خان ملک‌المورخین معروف به «لسان‌السلطنه سپهر» از سوی انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی منتشر شد

میراث مکتوب – سفرنامه و تاریخ اصفهان نوشتۀ عبدالحسین خان ملک‌المورخین معروف به «لسان‌السلطنه سپهر» صد و شصت و هفتمین اثر از انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی است که به کوشش دکتر حسن جوادی فراهم آمده و به تازگی منتشر شده است.

در مقدمه سی و هفت صفحه‌ای کتاب آمده است: «نسخۀ خطی سفر نامه و تاریخ اصفهان تألیف عبد الحسین خان ملک المورخین کاشانی را نگارنده قریب سی و چند سال پیش از کتابخانه نسخه‌های خطی باکو تهیه کردم و مدت ها در فکر چاپ آن بودم تا این دو سال پیش که زنده یاد استاد ایرج افشار در سفری که در مریلند میهمان من بودند، قرار شد این نسخه را به تهران برده آمادۀ چاپ سازند که متأسفانه به سبب فوت ایشان مسئله چاپ کتاب به تأخیر افتاد.»

جوادی می نویسد: «نسخه‌ای که من کتاب را از آن تهیه کرده ام همان نسخه ای است که رسول جعفریان در مجلدا ت سوم و چهارم « میراث اسلامی ایران » در سال های ۷۵ و ۷۶ در تهران چاپ کرده است. این نسخه متعلق است به کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی . نسخۀ دیگری از این کتاب در کتابخانه دانشگاه حقوق دانشگاه تهران به شماره ۳۶۱ موجود است که متأسفانه نه من و نه جناب جعفریان به این نسخه خطی دسترسی نداشتیم.»

در مقدمۀ کتاب سفرنامه و تاریخ خراسان ، دو شرح حال از زندگی مؤلف اثر به قلم عبد الحسین نوایی و نیز معلم حبیب آبادی که در کتاب مقامات معنوی آمده، ذکر شده است.

ملک‌المورخین از روزنامه‌نگاران مهم اواخر دورۀ مظفری و مشروطه بوده که روزنامه‌های آیینه عیب نما ، وطن، شاهنشاهی، آزاد، و صفحه روزگار را تأسیس کرده بود. وی در ۱۷ ربیع الاول ۱۳۳۲ ( ۱۳ فوریه ۱۹۱۴ ) به همراه نجفقلی خان بختیاری صمصام‌السلطنه عازم اصفهان شد. از آن جا که سفر او بیش از ۵ ماه طول نمی کشد و می گوید چون فرصت نمی کند تمام آثار تاریخی اصفهان را به تفصیل شرح دهد ، در ادامۀ سفرنامهْ تاریخ ، شرح دهات و قصبات اصفهان ، سال شمار حوادث اصفهان را بعد از اسلام تا زمان فتحعلی شاه ، خصوصا فتنۀ افاغنه و وحشیگری های محمود و اشرف افغان را مفصلا از منابع دیگر می آورد . در قسمت آخر سفرنامه خود ابنیه و آثار تاریخی اصفهان را بیشتر از مرآه البلدان و شاردن نقل می کند . تحریر سفرنامه و تاریخ اصفهان در رجب ۱۳۳۲ به انجام می رسد که کمتر از دو ماه پیش از شروع جنگ جهانی اول در ۵ رمضان ۱۳۳۲ ( ۲۸ جولای ۱۹۱۴ ) است .
پایان بخش کتاب سفرنامه و تاریخ اصفهان تصاویر (۲۳ صفحه ) و چهار فهرست نام اشخاص، جغرافیایی ، سلسله ها و طوایف و مدنیات، و کتاب ها و نشریات ( مجموعاً ۳۷ صفحه ) است.

کتاب سفرنامه و تاریخ اصفهان در ۲۷۰ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

معرفی کتاب از سهیلا یوسفی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612