کد خبر:3945
پ
katozian-m

سرگذشت ایرانیان از دوران باستان تا دوره‌ی معاصر

کتاب ایرانیان، دوران باستان تا دوره معاصر نوشته دکتر همایون کاتوزیان با ترجمه حسین‌ شهیدی از سوی نشر مرکز منتشر شد

کتاب ایرانیان، دوران باستان تا دوره معاصر نوشته دکتر همایون کاتوزیان با ترجمه حسین‌ شهیدی از سوی نشر مرکز منتشر شد.
تاریخ ایران اگرچه بلند و پرماجراست، در بلند‌مدت از تداوم برخوردار نبوده بلکه مجموعه‌ای از دوره‌های کوتاه و به هم‌ پیوسته را در برگرفته است.
موضوع این کتاب «چیستی» تاریخ ایران و هم «چگونگی» و «چرایی» آن است. در راه انجام این سه کار با هم نویسنده ملاحظاتی تطبیقی نیز میان تاریخ ایران و تاریخ اروپا انجام داده تا نشان دهد که جامعه ایران و تاریخ پر نقش و نگار آن با آن چه که در غرب گذشته تفاوت‌های مهمی داشته است.
این کتاب علاوه بر پیشگفتار و مقدمه و پیوست، شامل ۱۲ فصل است. فصل‌های اول تا ششم کتاب در‌بردارنده تاریخ ایران باستان تا قرن نوزدهم میلادی است. فصل‌‌های هفتم تا دوازدهم نیز درباره تحولات تاریخ ایران از قرن نوزدهم تا انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به نگارش درآمده است.
«افسانه‌ها، اسطوره‌ها، تاریخ باستان»، «یونانیان، پارتیان، پارسیان»، «اعراب، اسلام و ایرانیان»، «ترکان و مغولان»، «بار دیگر امپراتوری ایران»، «فروپاشی و وحدت دوباره»، «معمای اصلاح و تجدد»، «انقلاب برای قانون»، «حکومت استبدادی نوین»، «اشغال، ملی شدن نفت و دیکتاتوری»، «انقلاب سفید» و «انقلاب بهمن ۱۳۵۷» به ترتیب فصول دوازده‌گانه کتاب را تشکیل داده‌اند.
کتاب ایرانیان (دوران باستان تا دوره معاصر) نوشته دکتر همایون کاتوزیان، ترجمه حسین شهیدی در ۴۱۶ صفحه، قطع وزیری به بهای ۱۹۸۰۰۰ ریال از سوی نشر مرکز منتشر شده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612