کد خبر:9220
پ
rashahat

زندگینامه، اشعار و سلسله نسب سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی در «رشحات نوریّه»

رشحات نوریّه کتابی دربارۀ زندگینامه، اشعار و سلسله نسب سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی است که به اهتمام و مقدمه محمدحسین حکمت‌فر و حسین نصیر باغبان به چاپ رسیده است.

میراث مکتوب –  رشحات نوریّه کتابی دربارۀ زندگینامه، اشعار و سلسله نسب سید حسین ظهیر الاسلام دزفولی است که به اهتمام و مقدمه محمدحسین حکمت‌فر و حسین نصیر باغبان به چاپ رسیده است.

این کتاب مشتمل بر هشت رشحه یا قطره از انوار سلوک و طریقت است.

رشحه اول: در توبه؛ رشحه دوم: در بیان ذکر؛ رشحه سوم: در کلمۀ طیبه؛ رشحه چهارم: در تفکّر؛ رشحه پنجم: در رابطه و مرابطه؛ رشحه ششم: در بیان معنی «الّا الله»؛ رشحه هفتم: در خداشناسی و اخلاق؛ رشحۀ هشتم در بیان اطوار و انوار سبعه

خاتمه: در بیان کرامات و حکایات از اولیاء الله و کرسی‌نامه عرفای ذهبی.

نسخه‌ی اصل این اثر در کتابخانه‌ی شخصی قرآن‌پژوه معاصر آقای سیدعلی کمالی دزفولی نوه‌ی مؤلّف رساله بوده است، اما اکنون در آنجا موجود نیست نسخه کامل در کتابخانه استاد ارجمند آقای محمدحسین حکمت‌فر بود که مصحّحان از آن استفاده نموده‌اند و آن را به عنوان نسخه‌ی «الف» اساس کار خود قرار داده‌اند. نسخه‌ی «ب» یکی از دیگر نسخه‌های مورد استفاده در کتابخانه‌ی مجلس است که توسط شخصی بنام محمدصادق الطبیب ملقّب به حافظ الصحّۀ بروجردی در جمادی‌الاخری سال 1305 هجری قمری کتابت شده است.

شیوه‌ی تصحیح کتاب چنین بوده است که تا اواسط رشحه‌ی هفتم یعنی «اصل اخلاق» متن دو نسخه‌ی «الف» و «ب» تطبیق داده شده و در مواردی که اختلاف داشته‌اند عبارت هر کدام نسخه که متناسب با مفهوم متن رساله بوده است درج شده شده و عبارت دیگر را در پاورقی آورده است.

این کتاب دارای 107 صفحه و با همکاری نشر دارالمومنین در دزفول و نشر ارمغان تاریخ در تهران به قیمت 150000 ریال در سال 1395 به چاپ رسیده است.

منبع: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612