کد خبر:3953
پ
noskhealtafhim-m

رونمایی از نسخه ارزشمند «التفهیم» بیرونی

مراسم رونمایی از نسخه ارزشمند «التفهیم لاوائل صناعه التنجیم» به مناسبت ثبت نسخه‌ خطی کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در حافظه جهانی یونسکو ۲۷ مهر برگزار می‌شود.

میراث مکتوب – مراسم رونمایی از نسخه ارزشمند «التفهیم لاوائل صناعه التنجیم» به مناسبت ثبت نسخه‌ خطی کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در حافظه جهانی یونسکو ۲۷ مهر برگزار می‌شود.
این مراسم روز شنبه ۲۷ مهرماه سال جاری از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس شورای اسلامی برگزار می‌ شود.
التّفهیم لاوائل صناعه التّنجیم، کتابی به فارسی از دانشمند پُرآوازه ایرانی، ابوریحان بیرونی (۳۶۲ تا ۴۴۰ ق) برای آموزش نجوم است. ابوریحان آن را چنان که خود گوید، به روش پرسش و پاسخ و به ترتیبی که درک آن برای نوآموزان علوم آسان باشد، به خواهش ریحانه، دختر حسین یا حسن خوارزمی، در سال ۴۲۰ ق نوشته است.
این نسخه با ۲۴۶ برگ، ۴۹۲ صفحه، هر صفحه ۱۵ سطر، به خط نسخ با کتابت محمدبن‌جورابی در تاریخ روز پنجشنبه ششم صفر سال ۵۳۸ ق، بر روی کاغذ ریحانی با جلد تیماج سرخ ضربدار، به ابعاد ۲۵*۵/۱۹، به شماره ثبت ۲۱۳۲ در مخزن خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران نگهداری می‌شود. اصالت و اعتبار این اثر را نسخه­‌شناسان و صاحب­ نظرانی برجسته مانند استاد همایی، استاد نفیسی و استاد حائری تایید کرده­اند.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612