کد خبر:22229
پ
IMG_1703.JPG_[1]

رونمایی از «مثنوی مظهر الآثار»

مراسم رونمایی از کتاب «مثنوی مظهر الآثار» روز چهارشنبه 18 اسفندماه 1400، در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

میراث مکتوب- به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی ایرانی اولین همایش «انسان و اندیشه آرمانشهری در نگاه حکیم نظامی گنجوی» و رونمایی از کتاب مثنوی مظهر الآثار، چهارشنبه 18 اسفندماه 1400 در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه شرکت ملی مس سرچشمه، بنیاد ایران‌شناسی و مرکز کرمان‌شناسی و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و استادان برجسته در حوزه ادبیات و نظامی شناسی برگزار شد.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، با اشاره به اینکه این همایش اولین برنامه از برنامه‌های پاسداشت حکیم نظامی گنجوی در استان کرمان است افزود: معرفی و پاسداشت سرمایه‌های این مرز و بوم یکی از اقدامات مهم و موثری که لازم است توسط نهادهای ذیربط انجام شود.

وی افزود: برخی از شخصیت‌های ایرانی از جمله نظامی گنجوی، رودکی و مولانا فراتر از مرزها هستند که کمتر به معرفی این شخصیت‌ها پرداخته شده است.

دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، نیز در این همایش ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه شهیدباهنر و مجتمع مس سرچشمۀ رفسنجان به جهت اهتمام به برگزاری همایش‌های فرهنگی و ادبی و تشکر از دیگر یاری‌کنندگان در برگزاری این همایش، گفت: به‌ویژه از آقای دکتر حسینخانی، که کتاب مظهر الآثار به همت ایشان تحقیق و تصحیح شده و برنامه‌ریزی، هماهنگی و برگزاری نشست رونمایی از این کتاب نیز از سوی ایشان صورت گرفته سپاسگزاریم.

وی با اشاره به نامیده شدن 21 اسفند در تقویم رسمی کشور به نام حکیم نظامی گنجه‌ای و نیز شکل‌گیری پویش سراسری بزرگداشت حکیم نظامی در سال جاری، گفت: اگر هر سال در مورد مفاخر ایرانی چنین پویشها و همایشهای داخلی راه‌اندازی شود کسی جرأت مصادره کردن آن‌ها را نخواهد داشت.

وی با اشاره به همزمان شدن انتشار مظهرالآثار همزمان شد با این ایام و نیز تأثیری که حکیم نظامی بر هاشمی کرمانی، سرایندۀ منظومۀ مظهر الآثار داشته است، گفت: مظهر الآثار از تقلیدهای ارزشمند مخزن الاسرار نظامی است و الحق جناب دکتر حسینخانی در تصحیح این اثر زحمت بسیار کشیده و همشهری خود هاشمی کرمانی را بخوبی معرفی کرده و درباره اهمیت کارش در مقدمه به تفصیل سخن گفته است.

وی در ادامه دربارۀ ضرورت معرفی بیش از پیش حکیم نظامی و صیانت از مفاخر ایرانی سخن گفت و در بخشی از سخنان خود اعلام کرد تصحیح انتقادی پنج گنج از برنامه‌های جدی میراث مکتوب است.

در ادامه این همایش قدمعلی سرامی، استاد دانشگاه، شاعر و نویسنده، محمود مدبری، استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان، و حامد حسینخانی، مصحح مثنوی مظهر الآثار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سخن گفتند.

همچنین در قلب این همایش کارگاه ترجمه و چالش‌های آن با تدریس دکتر مجدالدین کیوانی، مترجم متون ادبی، استاد بازنشستۀ دانشگاه خوارزمی و سردبیر مجله آینۀ میراث، برگزار شد.

 

 







ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612