کد خبر:27767
پ
۸۹۶۷

روند تحولات قومی در آذربایجان و پیامدهای آن برای زبان فارسی

نشست «روند تحولات قومی در آذربایجان و پیامدهای آن برای زبان فارسی» از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با سخنرانی عطاء‌الله عبدی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- هجدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «روند تحولات قومی در آذربایجان و پیامدهای آن برای زبان فارسی» با حضور عطاء‌الله عبدی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، فردا دوشنبه ۸ اسفند در حوزه هنری برگزار می‌شود.

عطاء‌الله عبدی درباره موضوع این نشست گفت: از اواخر امپراتوری عثمانی جریانی تحت تأثیر تحولات منطقه‌ای و جهانی با محوریت ارتقای جایگاه زبان ترکی به عنوان مبنای ایدئولوژی سیاسی برخی جریان‌های سیاسی در درون امپراتوری عثمانی شکل گرفت که مدعی بازآرایی سیاسی منطقه مبتنی بر این ایدئولوژی جدید بود.

وی در این باره افزود: از همان آغاز ایران و منطقه آذربایجان در این ایدئولوژی جایگاه ویژه‌ای داشت به‌طوری که رهبران فکری آن در چارچوب ایده‌های پان ترکی خود سعی در الحاق فکری و سرزمینی آذربایجان ایران در ایده جهان ترک داشتند. در این میان تاریخ ایران، تشیع و زبان فارسی به عنوان ارکان اتحاد ملی در ایران مورد هجمه این ایدئولوژی نوپدید قرار گرفت. در این نشست به بررسی روند، اهداف و پیامدهای این جریان در شمال غرب کشور در سال‌های اخیر پرداخته خواهد شد.

نخستین نشست «زبان شناخت» فردا دوشنبه ۸ اسفند از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار می‌شود. نشست دوم زبان‌شناخت با همین موضوع هم دوشنبه آینده ۱۵ اسفند برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612