کد خبر:5134
پ
shahname-m1-1

دیجیتالی شدن قدیمی‌ترین نسخه خطی شاهنامه

قدیمی‌ترین نسخۀ خطی شاهنامه در جهان پس از سال‌ها تلاش محققان ایتالیایی دیجیتالی شد و به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان قرار گرفت

میراث مکتوب – قدیمی‌ترین نسخه خطی شاهنامه در جهان پس از سال ها تلاش محققان ایتالیایی دیجیتالی شد و به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

قدیمی ترین نسخه خطی شاهنامه فردوسی شاعر حماسی ایران متعلق به سال ۶۱۴ هجری قمری در ابعاد ۴۸x32 سانتیمتر که در کتابخانه ملی شهر فلورانس در شمال ایتالیا نگهداری می شود، پس از دیجیتالی شدن در پایگاه اینترنتی این کتابخانه قرار گرفت.

این جلد که ۲۵۶ صفحه دارد، به خط نسخ نوشته شده اما بیش از ۷۰۰ حاشیه نویسی آن به خط کوفی است.

این نسخه خطی در سال ۱۹۷۸ توسط ˈانجلو پیه مونتزهˈ در طی فعالیت های تحقیقاتی و بایگانی کتب خطی زبان فارسی در کتابخانه‌های ایتالیا شناسایی شده بود.

شاهنامه که در طول بیش از ۳۰ سال به نگارش درامده و متشکل از حدود ۵۰ هزار بیت است، بزرگترین کتاب زبان پارسی محسوب می‌شود که در سراسر جهان مورد توجه قرار دارد و به تمام زبان‌های زنده دنیا نگارش شده است.

لینک نسخه کامل شاهنامه فلورانس

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612