میراث مکتوب – آنچه در ادامه می آید بخشی از مقاله احمد مهدوی دامغانی درباره کتاب آموزش نامه؛ فرهنگ فرادهی و فراگیری در اسلام (پارسی شدۀ تذکرهالسّامع و المتکلم فی ادب العالم و المتعلم بدرالدین جماعه) به گزارش و پژوهش محمدحسین ساکت است.
مهدوی دامغانی در این مقاله که در شماره ۴۹ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث منتشر شده است می نویسد: اصل تعلیم و تعلّم و یا به تعبیر محقّق ارجمند و استاد دانشمند، فاضل کامل و قاضی عادل، جناب دکتر محمدحسین ساکت – که هماره زبان و قلمش به حق و عدالت گویا و نویسان باد – «فرهنگ فرادهی و فراگیری» از اصول و مبانی اوّلیه دین مبین اسلام است که با کریمۀ شریفۀ «إقرأ» آغاز و با ده آیۀ مبارکۀ دیگر، به تصریح یا به تلویح، ادامه یافته و تأکید شده است و مقام مقدّس حضرت ختمی مرتبت – صلّی لله علیه و آله – و عامۀ ائمۀ اسلام – علیهم السّلام و رحمهلله علیهم و آله کرام- مشمّراً دربارۀ آن اصل و نیز دربارۀ مبادی و آداب آن، فراوان سخن گفته اند و چگونگی مطلوب آن را معیّن و مرتّب فرموده اند.
در ارجمندترین و مهمترین کتاب منسجم حدیثی نزد شیعیان امامی که کتاب مستطاب کافی حضرت ثقه الاسلام کلینی – رضوان لله تعالی علیه- است و ارجمند ترین و مهمترین معجم کتاب حدیث نزد برادران سنّی ما که صحیح جناب «ابوعبدلله محّمد بن اسماعیل بخاری » – رحمهلله علیه – است، به ترتیب در کافی در «کتاب فضل العلم» که دوّمین باب آن کتاب است که پس از «کتاب العقل و الجهل » آمده است و در صحیح بخاری نیز سوّمین کتاب است که پس از کتاب «بَدءُ الوحی » آمده است.
در کافی یکصدوهفتاد و پنج حدیث از پیامبر اکرم (ص) و از ائمۀ طاهرین – علیهم السّلام – و در کتاب صحیح بخاری هفتاد و سه حدیث نبوی مسنداً ثبت شده است و این معنی که چنین مسأله ای از چنان اهمیّتی برخوردار است که در آغاز دو کتاب مستطاب مذکور به آن اهتمام شده و احادیث مربوط به آن در صدر آن کتابها قرار گرفته است، عظمتِ امر و نیز علاقه و توجه رسول اکرم (ص) را به آن مُبَرهن می سازد.
متن کامل مقاله احمد مهدوی دامغانی را درباره کتاب آموزش نامه؛ فرهنگ فرادهی و فراگیری در اسلام در فایل ذیل مشاهده کنید.
مهدوی دامغانی در این مقاله که در شماره ۴۹ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث منتشر شده است می نویسد: اصل تعلیم و تعلّم و یا به تعبیر محقّق ارجمند و استاد دانشمند، فاضل کامل و قاضی عادل، جناب دکتر محمدحسین ساکت – که هماره زبان و قلمش به حق و عدالت گویا و نویسان باد – «فرهنگ فرادهی و فراگیری» از اصول و مبانی اوّلیه دین مبین اسلام است که با کریمۀ شریفۀ «إقرأ» آغاز و با ده آیۀ مبارکۀ دیگر، به تصریح یا به تلویح، ادامه یافته و تأکید شده است و مقام مقدّس حضرت ختمی مرتبت – صلّی لله علیه و آله – و عامۀ ائمۀ اسلام – علیهم السّلام و رحمهلله علیهم و آله کرام- مشمّراً دربارۀ آن اصل و نیز دربارۀ مبادی و آداب آن، فراوان سخن گفته اند و چگونگی مطلوب آن را معیّن و مرتّب فرموده اند.
در ارجمندترین و مهمترین کتاب منسجم حدیثی نزد شیعیان امامی که کتاب مستطاب کافی حضرت ثقه الاسلام کلینی – رضوان لله تعالی علیه- است و ارجمند ترین و مهمترین معجم کتاب حدیث نزد برادران سنّی ما که صحیح جناب «ابوعبدلله محّمد بن اسماعیل بخاری » – رحمهلله علیه – است، به ترتیب در کافی در «کتاب فضل العلم» که دوّمین باب آن کتاب است که پس از «کتاب العقل و الجهل » آمده است و در صحیح بخاری نیز سوّمین کتاب است که پس از کتاب «بَدءُ الوحی » آمده است.
در کافی یکصدوهفتاد و پنج حدیث از پیامبر اکرم (ص) و از ائمۀ طاهرین – علیهم السّلام – و در کتاب صحیح بخاری هفتاد و سه حدیث نبوی مسنداً ثبت شده است و این معنی که چنین مسأله ای از چنان اهمیّتی برخوردار است که در آغاز دو کتاب مستطاب مذکور به آن اهتمام شده و احادیث مربوط به آن در صدر آن کتابها قرار گرفته است، عظمتِ امر و نیز علاقه و توجه رسول اکرم (ص) را به آن مُبَرهن می سازد.
متن کامل مقاله احمد مهدوی دامغانی را درباره کتاب آموزش نامه؛ فرهنگ فرادهی و فراگیری در اسلام در فایل ذیل مشاهده کنید.