کد خبر:2754
پ
altarif-m

تاریخ جهانی علوم و دانشمندان تا قرن پنجم از منظر علامه صاعد آندلسی

علامه قاضی ابوالقاسم صاعد بن احمد تغلبی حیانی قرطبی طلیطلی اندلسی نشانگر «دانشمند اسلامی» با تمام بار معنایی آن لقب در نخستین سده های اسلامی است

میراث مکتوب – علامه قاضی ابوالقاسم صاعد بن احمد تغلبی حیانی قرطبی طلیطلی اندلسی نشانگر «دانشمند اسلامی» با تمام بار معنایی آن لقب در نخستین سده‌های اسلامی است؛ زیرا او مورخ، حکمت دان، ریاضی دان، منجم، دانشمند، فلک شناس برجسته و قاضی نامور و نویسندۀ تولیدگری بود که میراث دانشی و چندین کتاب ارزشمند از خود به یادگار گذارده است؛ از جمله کتاب التعریف بطبقات الامم که در این مقاله به طور چکیده به معرفی آن خواهیم پرداخت.
قاضی صاعد اندلسی در ماه شوال سال ۴۲۰ ق/ ۱۰۲۹ م در المریه در خاندانی ریشه دار در دانش و فقه و حقوق اسلامی و قضاوت، متولد شد و نیای پدرش ابوالمطرف عبدالرحمان بن محمد بم صاعد قاضی شهر شذونه بود.

متن کامل مقاله «تاریخ جهانی علوم و دانشمندان تا قرن پنجم از منظر علامه صاعد آندلسی» نوشته غلامرضا جمشیدنژاد اول که در شماره ۷۶ کتاب ماه فلسفه منتشر شده است بر روی فایل زیر مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612