کد خبر:5819
پ
فاقد تصویر شاخص

برگزاری همایش میراث علمی و فلسفی اثیرالدین ابهری در اردیبهشت سال آینده

مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در بیست و یکمین نشست دوستانۀ این مرکز از برگزاری همایش میراث علمی و فلسفی اثیرالدین ابهری در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد

ميراث مكتوب – مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در بیست و یکمین نشست دوستانۀ این مرکز از برگزاری همایش میراث علمی و فلسفی اثیرالدین ابهری در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در ابتدای این نشست گفت: شرایط اقتصادی به گونه ای بوده است که در دوسال اخیر سعی کرده ایم آثار مؤسسه را با کمک علاقه مندان به فرهنگ منتشر کنیم و تاکنون 8 عنوان کتاب به لطف و همدلی دوستان منتشر شده است. امیدواریم این همکاری ها ادامه یابد و کتاب ها و مجلاتی با مشارکت خیران به چاپ برسد.

وی با اشاره به انتشار شمارۀ 58 و 59 دوماهنامۀ تخصصی گزارش میراث و کتاب دوجلدی آثار فتح الله خان شیبانی در مردادماه از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب گفت: کتاب دوجلدی آثار فتح الله خان شیبانی مجموعه رسائلی است که فتح الله خان شیبانی (1241- 1308 ه ق) آن را تألیف و علیرضا شانظری تصحیح کرده است و با مساعدت مالی خانم دکتر نیلوفر قاضی ( مهندس محیط زیست در کانادا) چاپ و منتشر شده است.

مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب به همایش میراث علمی و فلسفی اثیرالدین ابهری اشاره کرد و افزود: همایش علمی میراث علمی و فلسفی اثیرالدین ابهری نیز در اواخر اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود. در زمینۀ آثار فلسفی اثیرالدین ابهری دکتر نجفقلی حبیبی و در حوزۀ آثار علمی او دکتر محمد باقری فعالیت هایی را انجام داده اند. مرکز پژوهشی میراث مکتوب در نظر دارد این همایش را نیز با همکاری دانشگاه آزاد ابهر، شهرداری این شهر، برخی مؤسسات و مراکز علمی و اجرایی در تهران، ابهر و زنجان و مشارکت مرکز پژوهشی میراث مکتوب برپا خواهد شد، برگزار نماید.

انتشار مجله کتابشناسی ماه به سرپرستی سید فرید قاسمی، فصلنامۀ نقد کتاب میراث به سردبیری مجید غلامی جلیسه و برگزاری همایش میراث مشترک ایران و عراق به کوشش مجمع ذخائر اسلامی، دیگر رویدادهایی بود که مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در بیست و یکمین دیدار دوستانۀ این مرکز به آن اشاره کرد.

در ادامۀ این مراسم محمود دلفانی تاریخ نگار و مدیر آموزشکدۀ عالی روش شناسی علوم انسانی با توجه به فعالیت علمی و اجرایی این مؤسسه در پاریس تصریح کرد: در فرانسه تقریباً دوسال است که طرحی را به عنوان طرح پژوهش و انتشار دانشنامۀ تحلیلی تاریخ ایران بر اساس تاریخ اجتماعی آغاز کرده ایم. دی ماه سال جاری نیز پیش کنگره ای را دربارۀ تاریخ اجتماعی ایران جهت برنامه ریزی برای کنگرۀ اصلی (در ژوئن 2015) در پاریس، برگزار خواهیم کرد.

وي ادامه داد: تازه ترین کتابی که یک ماه پیش توسط آموزشکدۀ عالی روش شناسی علوم انسانی مؤسسه منتشر شد کرده است کتابی دربارۀ تاریخ فرهنگی ایران در زمان رضاشاه به نام «نوسازی ناتمام» بود که این کتاب به حوزه های مختلف فرهنگی می پردازد.

به گفته دلفاني این مؤسسه همچنین سالنامه ای را نیز منتشر می کند که جلد پنجم آن در حال آماده سازی است. این سالنامه هم اکنون به زبان فرانسه و انگلیسی منتشر می شود. سالنامه دوبخش دارد؛ بخش اول آن موضوعی است و در بخش دوم مقالات در حوزۀ زبان شناسی و ایران شناسی منتشر خواهد شد.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی برای معرفی آثار میراث مکتوب در وب سایت آموزشکدۀ عالی روش شناسی علوم انسانی بیان کرد: آموزشکده از سال 2007 تأسیس شده که همه برنامه های آن در حوزۀ علوم انسانی است و دپارتمان های مختلفی دارد و قرار است از ابتدای سال 2015 با همکاری نهادهای مختلف دوره های روش شناسی را برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم احسان شواربی دانشجوی کارشناسی باستان شناسی دانشگاه تهران ضمن اشاره به فعالیت های علمی خود در دورۀ فرصت تحصیلی در دانشگاه بامبرگ آلمان، از انتشار کاتالوگ سکه های موجود در کتابخانه و موزۀ ملک به زبان آلمانی خبر داد.

احسان‌الله شکراللهی نیز در پایان با اشاره به درگذشت سیمین بهبهانی، یکی از غزلیات این شاعر فقید را برای حاضران قرائت کرد.

يادآور می‌شود بيست و يكمين ديدار دوستانه مركز پژوهشي ميراث مكتوب 29 مرداد در اين مركز برگزار شد.

گزارش تصویری مرتبط

…………………………………………………

بیست و یکمین دیدار دوستانه استادان و پژوهشگران/1

بیست و یکمین دیدار دوستانه استادان و پژوهشگران/2

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612