کد خبر:3643
پ
islamik-m

برگزاری دوره‌ آموزشی «مقدمه‌ای بر نسخه‌‌شناسی اسلامی»

فرانسوا دروش

میراث مکتوب – دوره‌ آموزشی «مقدمه‌ای بر نسخه‌‌شناسی اسلامی» در دانشگاه کمبریج برگزار می‌‌شود.
دوره‌ٔ مذکور توسط اتحادیه‌ی «نسخ خطی اسلامی» در تاریخ ۲۳ تا ۲۷سپتامبر ۲۰۱۳(یکم تا پنجم مهر ۱۳۹۲)، در دانشگاه کمبریج انگلستان برگزار می گردد.
مدرس این دوره استاد «فرانسوا دروش[۱]»- مدیر مطالعات «مدرسه‌ی فنی مطالعات عالی[۲]» در پاریس و مؤلف کتابی به نام «مقدمه‌ای بر مطالعه‌ی نسخ خطی اسلامی به خط عربی[۳]»- است. دوره‌ٔ مذکور برای پژوهشگران تاریخ هنر، صحافان، نسخه‌شناسان، کارشناسان مرمت و حفاظت، مجموعه‌داران و متصدیان مجموعه‌های نسخ خطی و دانشجویان و کسانی که در زمینه‌ی نسخ خطی فعالیت می کنند قابل استفاده است. برای شرکت در این دوره‌ی آموزشی – کاربردی نیاز به دانستن زبان‌های رایج در جهان اسلام نیست.
سخنرانی‌‌ها پیش از ظهر از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه‌ همراه با ارائه‌ٔ عکس و تصویر برگزار خواهد شد. این سخنرانی ‌ها موضوعاتی مانند دست‌اندرکاران ایجاد نوشته، ساختار دسته‌بندی کاغذها در نسخ خطی، قواعد صفحه‌آرایی کتاب خطی، صحافی، آرایه‌ها، ابزار‌ها و مواد مورد استفاده در کتاب‌سازی، خطاطی و خط‌شناسی را در بر‌ می‌گیرد.

برای نام نویسی در این دوره ها بر روی این لینک کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره آموزشی بر روی این لینک کلیک کنید.

گفتنی است که دوره‌ی کامل شامل سخنرانی ‌های صبح و جلسات عملی و کاربردی بعد از ظهر است که طی آن شرکت کنندگان نسخ خطی کتابخانه‌ دانشگاه کمبریج را بررسی کرده و تمرینات عملی در خصوص توصیف نسخ خطی خواهند داشت. در حال حاضر تعداد شرکت کنندگان در دوره‌ کامل به حد نصاب رسیده است، اما علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی زیر admin@islamicmanuscript.org نام‌شان را برای شرکت در لیست اضافه کنند.

Ms Jenny Wright

Research Coordinator (part-time)

The Islamic Manuscript Association Ltd

c/o The Lotus Gallery

۳۳ Trumpington Street

Cambridge CB2 1QY
UK
Telephone: +44 (0)1223 303177
Fax: +44 (0)1223 302218
Email: jenny@islamicmanuscript.org
Website: www.islamicmanuscript.org

——————————————————————————–

[۱] . François Déroche

[۲] . the École pratique des hautes études

[۳] . An Introduction to the Study of Manuscripts in Arabic Script

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612