کد خبر:3440
پ
ebnkhaldon-m

بررسی مواضع ابن‌خلدون در قبال اهل بیت (ع)، شیعیان و خلفا

بررسی مواضع ابن‌خلدون در قبال اهل بیت (ع)، شیعیان و خلفا ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حَضرَمی (۸۰۸-۷۳۲ ه‍ ق، تونس) معروف به «ابن خلدون»، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاست‌مدار عرب مسلمان است.

میراث مکتوب – بررسی مواضع ابن‌خلدون در قبال اهل بیت (ع)، شیعیان و خلفا ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حَضرَمی (۸۰۸-۷۳۲ ه‍ ق، تونس) معروف به «ابن خلدون»، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاست‌ مدار عرب مسلمان است.
هدف از نگارش این کتاب اولاً درک بهتر این نکته است که مقدمه ابن‌خلدون، حاصل جمع تجربیات و دانسته‌ها و باورهای تاریخی و هویت قومی، مذهبی، سیاسی و نحوه‌ی تفکر و احساس نویسنده‌اش است که بخش عمده‌ی آن در «کِتابُ العِبَر» آمده است و از این جهت تاریخ ابن‌خلدون اگرچه فاقد وزانت و اعتبار علمی یا نوآوری‌های چشمگیر است، اما مبنای نوآوری‌های او در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فلسفه تاریخ و تمدن شناسی است.
کتاب حاضر بررسی برخی نکات در مقدمه ابن خلدون است با این دیدگاه که وزانت علمی، انصاف علمی و عقیدتی، پایبندی او به تاریخ صحیح، تا چه اندازه است و نظرات او در زمینه تاریخ و سایر علوم اجتماعی چگونه است.
کتاب ابن‌خلدون نظریه پرداز عصبیت اموی؛ بررسی مواضع ابن‌خلدون در قبال اهل بیت (ع)، شیعیان و خلفا در شش فصل زیر نگاشته شده است:

فضای سیاسی، اجتماعی و دینی زندگی ابن‌خلدون

زندگی و شخصیت ابن‌خلدون

مهم‌ترین آرای ابن‌خلدون

میزان انصاف علمی ابن‌خلدون در بحث از ائمه اهل بیت (ع)

میزان انصاف علمی ابن‌خلدون درباره شیعیان

راز دفاع هم‌زمان ابن‌خلدون از امویان، عباسیان و علویان

نتیجه

سخن آخر
در مقدمه کتاب آمده است: «برای نگارنده این سوال مطرح است که آیا این کتاب و مقدمه‌اش برای حکومت و جامعه شیعی ایران مفید است و نیازی را برطرف می‌کند و به استحکام تفکر شیعی و نظام سیاسی برخاسته از آن کمک می‌کند یا موجب تضعیف آن می‌شود؟ ثانیاً آیا ابن‌خلدون دچار تناقص بود یا از وحدت فکری و در نتیجه از استحکام نظر برخوردار بود؟ ثالثاً آیا وی محققی منصف و فاقد جانبداری بی‌دلیل (حمیّت جاهلیّت) بود یا تعصّب مذهبی و سمت‌گیری حزبی، او را از جاده‌ی انصاف خارج و در نتیجه شخصیتی یکسونگر و مخدوش و غیرعلمی از وی ارائه کرده است، هر چند با حفظ ارزش احتمالی علمی و نظری آثارش بخصوص مقدمه تاریخش ممکن است خواننده محترم در انتهای کتاب با نتیجه‌ای که برای نویسنده حاصل می شود، موافق نباشد.»
ابن‌خلدون نظریه‌پرداز عصبیت اموی؛ بررسی مواضع ابن‌خلدون در قبال اهل بیت (ع)، شیعیان و خلفا نگاشته‌ی مصطفی امّه طلب است که در ۲۴۸ صفحه توسط انتشارات دلیل ما در هزار نسخه منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612