کد خبر:1997
پ
ketabdin

بازگشایی پرونده‌ای برای شیعه‌پژوهی و زرتشت‌پژوهی

شیعه ‌پژوهی و زرتشت‌ پژوهی، پرونده‌های اصلی گشوده شده در جدیدترین شماره کتاب ماه دین به شمار می‌آیند که فروردین ۹۲ منتشر شده است.

میراث مکتوب – شیعه ‌پژوهی و زرتشت‌‌پژوهی، پرونده‌های اصلی گشوده شده در جدیدترین شماره کتاب ماه دین به شمار می‌آیند که فروردین ۹۲ منتشر شده است.
پرونده مهم شیعه‌ پژوهی با نقد و بررسی کتاب «نخستین مناسبات فکری تشیع، بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان‌های متقدم امامی» در این شماره کتاب ماه گشوده شده و با موضوعاتی مانند بازکاوی معرفتی حوزه‌ های تشیع در عراق و پدیدار‌شناسی در مقابل اصالت تاریخ و بررسی کتاب «جستاری درباره اسلام و تشیع در اروپا» دنبال می‌ شود.
در شمارۀ ۱۸۶ کتاب ماه دین (ماهنامۀ تخصصی اطلاع رسانی نقد و بررسی کتاب) در بخش اقتراح مقاله ای با عنوان «اخلاق تفسیر راهنمای مفسران و پشتوانۀ منطق تفسیر» نوشتۀ دکتر سید حسن اسلامی آمده است. سپس «فرزندان فراموش شدۀ ابراهیم» گفت‌وگو با جان اسپوزیتو به کوشش مرضیه سلیمانی از نظر خوانندگان می گذرد.
در بخش پروندۀ شیعه‌پژوهی نیز نقد و بررسی کتاب نخستین مناسبات فکری تشیع تألیف محمدصادق لبانی مطلق، «بازکاوی معرفتی حوزه‌های تشیع در عراق» تألیف هاجرخاتون قدمی جویباری، «پدیدارشناسی در مقابل اصالت تاریخ؛ پژوهشی در باب امامت» تألیف محمد اویس رفودین ترجمه محمدحسین محمدپور، «اسلام شیعی» چیست تألیف فرهاد دفتری و عظیم نانجی به چشم می خورد.
اما نگاهی به کتاب آنگاه که زردشت سخن گفت نوشتۀ مریم رحیمی ندوشن، «دربارۀ کتاب مقالاتی دربارۀ زرتشت و دین زرتشتی» نوشتۀ سمیه پیوسته، «آیین، اسطوره و کیهان‌شناسی در ایران باستان: مسئلۀ زرتشتی و سنت مزدایی» تألیف محمد میرزایی، «بررسی مضامین ایرانی در فرهنگ اسلامی و یهودی» نوشتۀ علی فلاحیان وادقانی و «بازخوانی و بررسی هوم و هوم یشت در اوستا» نوشتۀ امین رضا نوشین عناوین مقالات پروندۀ زرتشت پژوهی کتاب ماه دین را تشکیل می دهند.
گزارشی از نشست بررسی ترجمۀ حسین استادولی از قرآن و سهم آثار دین پژوهی در برگزیده های جایزۀ علمی اخیر مطالب پایانی شمارۀ ۱۸۶ دوماهنامه کتاب ماه دین در بخش روایت رویدادها است.
شماره ۱۸۶ کتاب ماه دین «ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد کتاب» شماره ششم از شانزدهمین سال انتشار این نشریه به سردبیری دکتر سید‌هدایت جلیلی، به صاحب امتیازی مؤسسۀ خانه کتاب منتشر شده است.

معرفی نشریه از سیده معصومه کلانکی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612