کد خبر:3119
پ
eyzaban

ای زبان پارسی

کتاب ای زبان پارسی دربرگیرندۀ ۱۶۸ گفتار با محوریت زبان فارسی و شیوه‌های پاسداری از آن است که در سه مجلد تدوین شده است.

میراث مکتوب – کتاب ای زبان پارسی دربرگیرندۀ ۱۶۸ گفتار با محوریت زبان فارسی و شیوه‌های پاسداری از آن است که در سه مجلد تدوین شده است.
مقالات بین سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۷۹ش تألیف شده‌اند. قدیمی‌ترین مقالات تألیف حسن وحید دستگردی با عناوین «وحدت زبان و ادبیات بنیان اتحاد حقیقی است» و «ادبای پارسی‌زبان افغان»، و متأخرترین مقالات با عناوین «ملّیت ایرانی و رابطۀ آن با زبان و تاریخ» از شاهرخ مسکوب و «زبان فارسی و آموزش عشایر» تألیف محمّد بهمن‌بیگی است. گردآورنده عموماً مقالات استادان فقید را در مجموعۀ‌ خود گنجانده است.
شیوۀ گردآوری به‌صورت موضوعی است. گردآورنده این مجموعه را در قالب ۹ بخش جمع‌آوری کرده است که عناوین موضوعات ازاین‌قرارند: کلّیاتی دربارۀ زبان فارسی و شناخت گذشتۀ آن (۲۳مقاله)؛ نگاهبانی زبان فارسی (۱۴مقاله)؛ ایران؛ زبان فارسی و وحدت ملّی (۱۳مقاله)؛ قلمرو زبان فارسی (۲۴مقاله)؛ شیوۀ فارسی‌نویسی (۱۲مقاله)؛ فرهنگستان زبان فارسی (۷مقاله)؛ واژه‌یابی و فارسی معیار (۹مقاله)؛ دستورزبان و فرهنگ فارسی (۱۴مقاله)؛ تدریس زبان فارسی (۱۴مقاله).
پس از این ۹ بخش ضمیمه‌ای در قالب دو پیوست به مقاله‌های این مجموعه اضافه شده است. پیوست (۱) حاوی «نکته‌ها و آموزه‌ها» است که شامل یادداشت‌هایی از تقی‌زاده، جمال‌زاده، فروغی و دیگران است. پیوست (۲) شامل حدود سی قطعه و قصیدۀ بلند در «ستایش شعر فارسی» است. در این قسمت اشعاری از حسین خطیبی (ای زبان فارسی)، منوچهر مرتضوی (واپسین کماندار)، شفیعی‌ کدکنی (شعر پارسی؛ جاودان خرد؛ ای هرگز و همیشه)، رعدی آذرخشی (زبان فارسی و وحدت ملّی)، فریدون مشیری (پارسی؛ نظامی)‌ و… ذکر شده است.
از آنجا که این مجموعه برطبق اسلوب موضوعی تدوین شده است، در پایان جلد سوم فهرستی بر اساس تاریخ چاپ مقالات ارائه شده که در بررسی سیر تاریخی تحلیل زبان فارسی و شیوه‌های پاسداری از آن به خواننده یاری می‌رساند.
نام کتاب ای زبان پارسی برگرفته از شعر زیبای دکتر حسین خطیبی خطاب به زبان فارسی است که نخستین بار در مجلۀ آینده (سال ۱۳۶۸) به چاپ رسید. گردآوری مقالات به کوشش میلاد عظیمی انجام گرفته و از طریق بنیاد موقوفات دکترمحمود افشار به چاپ رسیده است.

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612