کد خبر:5326
پ
safinejad-m

انس المهج و جغرافیای اقالیم هفتگانه

ادریسی در مدت حیات خود خالق کتب و نقشه‌های با ارزشی بود که در شرح حالش ذکر شده است

میراث مکتوب – ادریسی در مدت حیات خود خالق کتب و نقشه‌های با ارزشی بود که در شرح حالش ذکر شده است. در بین کتاب‌های او نسخۀ منحصر اُنس المَهج تهران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این نسخۀ خطی زیبا که در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی ایران به شمارۀ ۶۷۱۰ نگهداری می‌شود، در فروردین سال ۱۳۹۱ در مجمع ذخائر اسلامی در قم به زیور طبع آراسته گردید. این کتاب دارای ۳۰۶ صفحۀ متن اصلی رنگی شانرده سطری به خط نسخ در قطع وزیری و ۷۳ نقشۀ رنگی در جای جای کتاب است که توضیح آن ها در متن آمده و ارزش کتاب را دوچندان نموده است.

شیوۀ رسامی نقشه‌ها و محاسبات عرض و طول جغرافیایی مربوط به گونه‌ای است که از در کنار هم قرار دادن قطعات نقشه‌ها، در طول هر اقلیم از اقالیم هفتگانه، یک نقشۀ جهانی بنابر گمان جغرافیدانان آن زمان، به دست می‌آید. علاوه بر متن اصلی، کتاب دارای ۵۴ صفحه پیش گفتار است که از چند مقدمه و یک فهرست تفصیلی مطالب شکل گرفته است.

متن کامل مقاله «انس المهج و جغرافیای اقالیم هفتگانه» نوشته جواد صفی‌نژاد که در شماره ۵۶ و ۵۷ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث منتشر شده است را با کلیک بر روی فایل زیر بخوانید.


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612