کد خبر:5258
پ
alsahife-m

الصحیفه السجادیه؛ نسخه جباعی جد شیخ بهایی

صحیفه سجادیه، نسخه‌برگردان براساس نسخه خطی کتابخانه بنیاد فرهنگی آیت‌الله زاهد نجفی در اصفهان است

میراث مکتوب – صحیفه سجادیه، نسخه‌برگردان براساس نسخه خطی کتابخانه بنیاد فرهنگی آیت‌الله زاهد نجفی در اصفهان است.

این نسخه خطی به خط شیخ شمس‌الدین محمد جباعی جدّ عالی مقدار شیخ بهایی است. عالم جلیل شیخ شمس الدین محمد بن علی جباعی حارثی همدانی صاحب مجامیع معروف، از شاگردان فقیه عارف شیخ ابوالعباس احمد بن فهد حلّی است و نسخ شایع صحیفه کامله سجادیه به او و به خط مبارکش منتهی می‌شود.

وی بنا بر یادداشت نواده‌اش شیخ حسین بن عبدالصمد عاملی در آغاز همین نسخه، در سال ۸۲۲ق متولد و در سال ۸۸۶ق وفات کرده است. این نسخه شریفه در اختیار شیخ بهایی بوده و شاگردان وی بالاخص مولانا محمدتقی مجلسی از آن استنساخ کرده و نسخ دیگر را با آن مقابله کرده و از این راه نسخ صحیفه منتشر گردیده است.

مقاله «عالمان صحیفه‌نگار» استاد ابوالفضل حافظیان که در سفینه شماره ۷ در تابستان ۸۴ منتشر شده بوده است با اندکی اضافات و تصحیحات در مقدمه این کتاب به چاپ رسیده است.

اما این صحیفه سجادیه که نسخه جباعی جد شیخ بهایی است براساس نسخه خطی کتابخانه بنیاد فرهنگی آیت الله زاهد نجفی به کوشش رحیم قاسمی و محمد زاهد نجفی و با مقدمه‌ای از ابوالفضل حافظیان در ۱۳۶ صفحه از سوی مجمع ذخائر اسلامی در قم منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612