کد خبر:2223
پ
malefjan-m

اسناد روستای مالفجان

مجموعه ای از اوراق شرعی و قبالجات خطی قریه مالفجان از توابع لاهیجان قدیم که مربوط به دوره صفویه تا اواخر سلطنت قاجار است، در قالب فهرست در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

میراث مکتوب- مجموعه ای از اوراق شرعی و قبالجات خطی قریه مالفجان از توابع لاهیجان قدیم که مربوط به دوره صفویه تا اواخر سلطنت قاجار است، در قالب فهرست در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. مجموعه اسناد این دفتر عبارتند از: صورت املاک، مبایعه نامه، مصالحه نامچه، اجاره نامچه، اقرار نامچه، استعلامیه، شراکت نامه، صورت ادعا، استشهادیه، تفاهم نامه و فروش نامه. در دفتر حاضر یکصد و هشت سند قدیمی مورد مطالعه و فهرست نویسی قرار گرفته است و سعی بر آن بوده تا اطلاعات مهم هر سند برای معرفی آن استخراج و در دسترس علاقمندان قرار گیرد. از جمله ویژگی های اسناد حاضر استفاده از برخی واژه های محلی و بومی مانند چور (زمین بایر)، تلنبار (جایگاه پرورش کرم ابریشم)، و بجار (زمین برنجزار) می باشد. مهم ترین نکته در اسناد مالفجان، نگارش نام لاهیجان به شکل «لاهیجان» می باشد که مبین اصالت این نام در گذشته های دور است.
آنگونه که امیری در مقدمه این فهرست آورده، لاهیجان شهری کهن از نواحی شرقی گیلان، قرنها است که به تجارت ابریشم شهرت دارد. این اعتبار تا زمانی که باغات توت آن سبز و پرمحصول بود و صدای چرخ کارگاههای ابریشم بافی در آن به گوش می رسید، به قوت خود باقی بود. محصولی که با کم توجهی ارباب فن و دلایل عدیده دیگر در گیلان رو به زوال رفت و امروز در کمتر نقطه ای از گیلان شاهد شور و اشتیاق اهل فن هستیم.
مالفجان در گذشته به بهانه فعالیت ساکنانش در پرورش کرم ابریشم از نقاط مهم منطقه به شمار می رفت، به همین خاطر توت زار و تلنبار در آن بسیار دیده می شد. این روستای قدیمی امروزه از توابع سیاهکل و در دوکیلومتری آن قرار دارد، جمعیت آن کمتر از هزار نفر بوده و بر اساس موقعیت محل به سه بخش مالفجان بالا، مالفجان پایین و سپردان تقسیم شده است.
فهرست اسناد تاریخی روستای مالفجان (از صفویه تا دوره قاجاریه)؛ به کوشش: منوچهر ستوده و علی امیری؛ قم: مجمع ذخائر اسلامی با همکاری مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ قطع وزیری؛ ۱۶۰ صفحه مصور؛ به قیمت ۱۴۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612