کد خبر:4276
پ
eghtedari1

از راه فرهنگ می‌توانیم ایران را در دنیا مطرح کنیم

دکتر احمد اقتداری در مراسم رونمایی از کتاب مروارید خلیج فارس گفت: اگر از ایران امروز و فرهنگ ایران غفلت کنیم، از گوشه و کنار جهان، دشمنان بر ما هجوم خواهند آورد.

میراث مکتوب – مراسم رونمایی از دو کتاب مروارید خلیج فارس و گفتارهای ایرانشناسی در نکوداشت احمد اقتداری، استاد پیشکسوت تاریخ و کیکاوس جهانداری، مترجم زبان آلمانی با سخنرانی استادان و پیشکسوتانی چون مهدی محقق، استاد دانشگاه و بنیانگذار دایره‌المعارف تشیع، احمد اقتداری، استاد پیشکسوت تاریخ، علی‌اشرف صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی،‌ ناصر تکمیل‌همایون، پژوهشگر جامعه‌شناسی و تاریخ، کیانوش کیانی هفت‌لنگ، سندپژوه و میثم کرمی، گردآورنده کتاب‌ها، دوشنبه (۶ آبان‌ماه) در ساختمان شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان برگزار شد.

دکتر علی‌اشرف صادقی در مراسم رونمایی از کتاب مروارید خلیج فارس با تقدیر از زحمات دکتر احمد اقتداری اظهار کرد: زمانی بود که در دانشکده ادبیات افرادی چون فروزانفر، همایی، پورداود، خانلری، صفا و معین حضور داشتند یا در دانشکده الهیات، تقی‌زاده و مینوی بودند اما امروز زمانه دگرگون شده و برخی افراد در این جایگاه نشسته‌اند که شایستگی لازم را ندارند.

وی ادامه داد: دانشجویان ما تشنه آگاهی‌ اند، بنابراین باید محققان شایسته به دانشگاه بازگردند. برخی از اشاعه اطلاعات و دانش جلوگیری می‌کنند اما امروز راه‌های دسترسی به دانش بسیار است.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که از کتاب‌های این استاد بسیار بهره برده، گفت: کتاب «فرهنگ لارستانی» اقتداری نخستین کتابی به‌شمار می‌رود که فهرست جانوران و گیاهان منطقه‌ لار را از آن استخراج کردم.

دکتر صادقی ادامه داد: کتاب‌ های ارزشمند این استاد در حوزه جغرافیای مناطق جنوب نیز اهمیت بسیاری در پژوهش‌ها دارد. همچنین باید اشاره‌ای به کتاب «دیار شهریاران» و آثار باارزش تاریخی جزایر و بنادر خلیج فارس داشته باشم.

کارهای دکتر اقتداری به اندازه یک وزارتخانه علم ارزش دارد

در ادامه این مراسم ناصر تکمیل‌ همایون جامعه شناس نیز با بیان این‌ که آثار افرادی چون اقتداری مانند چشمه علم است، گفت: افرادی مانند دکتر اقتداری کارهایی کردند که به گفته مرحوم احسان نراقی به اندازه یک وزارتخانه علم ارزش داشت. به جد می گویم اگر کارهای اقتداری را نمی دیدم کتاب خلیج فارس که هم اکنون به چاپ هفتم رسیده نوشته نمی شد.

وی افزود: در سرزمینی که دانشمندان و شاعرانش از علم صحبت می‌کنند، نباید تضاد بین حکومت و دانش وجود داشته باشد. تجلیل‌هایی از این دست که از سوی مردم برگزار می‌شوند، قابل احترام هستند. جهانداری نیز آثار باارزشی بر جای گذاشته است. در ایران به ترجمه از آلمانی کمتر توجه شده‌است و آثار جهانداری خدمت بزرگی به‌شمار می‌رود. از جهانداری باید تزکیه و اخلاق و از اقتداری، بی‌ریایی و بی‌ادعایی را آموخت.

اقتداری شخصیتی چندوجهی دارد

سپس کیانوش کیانی‌هفت ‌لنگ ضمن قدردانی از میثم کرمی به دلیل تدوین کتاب مروارید خلیج فارس گفت: هر کس نامش را با ایران پیوند بزند، جاودانه است. دانشمندان در هر جامعه‌ای مانند نور هستند که راهگشا و چراغ راه دیگر افراد به‌شمار می‌روند، بنابراین تجلیل از دانش عالم، گرامیداشت علم خواهد بود. چنین حرکت‌هایی باید فرهنگ‌سازی و الگوسازی شوند. اقتداری شخصیتی چندوجهی دارد و در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، زبانشناسی و مردم‌شناسی آثار کم‌نظیری به‌رشته تحریر درآورده، زیرا فردی نکته‌سنج و دقیق‌است که اساس پژوهش‌های وی میدانی و منابع پژوهش‌های وی دست اول هستند.

این پژوهشگر افزود: اقتداری کتابخانه‌اش را که سرمایه بزرگی به‌شمار می‌رود و کتاب‌های آن را با رنج و زحمت بسیاری گردآوری کرده بود، به‌عنوان کتابخانه خلیج فارس به دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هدیه کرد و هر فردی بخواهد درباره حوزه جنوب مطالعه کند می‌تواند روزهای چهارشنبه به این مرکز آمده و علاوه‌بر کتابخانه، از حضور این استاد بهره ببرد. وجود شخصیت‌هایی مانند اقتداری است که از نامگذاری‌های جعلی بر خلیج فارس جلوگیری می‌شود،‌ زیرا موسسه‌ها و کشورهای دیگر برای این کار ثروت‌های بسیاری را صرف می‌کنند.

احمد اقتداری به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم با قدردانی از میثم کرمی و مجید طالقانی (مدیر انتشارات گستره) برای گردآوری و انتشار کتاب اظهار کرد: بسیاری باور داشتند که این کار به سرانجام نخواهد رسید اما این‌گونه نشد. ۱۰ سال پیش استاد شفیعی‌کدکنی، کرمی را معرفی و برای همکاری ترغیب کرد. از همه افرادی که در این مراسم درباره‌ من سخن گفتند سپاسگزارم. معمولا هنگامی که چنین آیینی برگزار می‌شود، مقامات دولتی پس از تمام شدن سخنان اولیه، برنامه را ترک می‌کنند و به صحبت‌های اصلی پژوهشگران توجه نمی‌شود. در حالی‌که پژوهشگران می‌دانند چه می‌خواهند بگویند و دلیل آن صحبت‌ها روشنگری برای چنین دولتمردانی است.

این پژوهشگر جغرافیای تاریخی ادامه داد: اگر از ایران امروز و فرهنگ ایران غفلت کنیم، از گوشه و کنار جهان، دشمنان بر ما هجوم خواهند آورد. پنج هزار سال پیش نشان دادیم که فرهنگ ما بود که فرهنگ دیگر مردمان را ساخت و برای ادامه این روند نیاز به مبارزه و گفت‌وگو داریم زیرا تنها از راه فرهنگ می‌توانیم ایران را در دنیا مطرح کنیم. اگر بی‌ توجهی کنیم سرنوشت ایران مانند آسیای میانه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612