کد خبر:3838
پ
dastan-m

از آغاز تا خاموشی دماوند بر ایران چه گذشته است؟

داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی با نگاهی تازه و متفاوت برای شناخت فرهنگ و تمدن دورکرانه‌ ایران‌زمین تدوین شده است

میراث مکتوب – داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی با نگاهی تازه و متفاوت برای شناخت فرهنگ و تمدن دورکرانه‌ ایران‌زمین تدوین شده است.
دفتر نخست از مجموعه دو جلدی ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی با عنوان از آغاز تا خاموشی دماوند به قلم فریدون جنیدی نویسنده، در طول ۳۵ سال کتاب را با نگاهی موشکافانه بر پایه نوشته‌ها و گفتارهای ایرانی در حوزه تاریخ به نگارش درآورده است. بنیادِ این کتاب بر شاهنامه فردوسی، اوستا، متون پهلوی و دیگر نوشته‌های به‌جای مانده از نویسندگان پس از اسلام استوار است.
فریدون جنیدی در بخشی از این کتاب این‌گونه می‌گوید: «توجه به این‌که اروپاییان گمان دارند که تاریخ بشر از ۲۸۰۰ سال پیش و از زمان موجودیت یافتن یونان شکل گرفته است و همه پژوهشگران و اندیشمندان نیز در آثارشان تاریخ بشر را از کتاب‌های به‌جامانده از این دوران به بعد می‌دانند، بنابراین دیگران در مقابل این گمان اروپاییان احساس حقارت می‌کنند؛ چون اروپاییان تاریخ قبل از ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد را دوران پیش از تاریخ می‌دانند؛ در صورتی‌که این مسأله برای آن‌ها صدق می‌کند؛ نه برای ما که در سیستان جمجمه‌ای پیدا می‌کنیم که ۴۸۵۰سال پیش بر روی او عمل جراحی انجام شده است و یا چشم مصنوعی و جراحی‌شده‌ای متعلق به ۶۰۰۰ سال پیش پیدا می‌کنیم؛ پس بنابراین درمی‌یابیم که گستره تاریخی کشور ما قدمت بسیاری در مقابل اروپاییان دارد.»
محور این کتاب بر پایه‌ شاهنامه استوار است؛ ولی در آن از دیگر دانش‌ها و موضوعات از قبیل چگونگی آفرینش‌ زمین، پیداش دریاها، انسان‌های نخستین و گردش زمین و آگاهی نیاکان ما از این دانش‌ها نام‌ برده شده است.
دفتر نخست این کتاب با آفرینش از دیدگاه ایرانی آغاز می‌شود و با خاموشی دماوند (حدود ۶ هزار سال پیش) به پایان می‌رسد که این دوره به روایت شاهنامه فردوسی برابر با رویداد به بند کشیده شدن ضحاک به‌دست فریدون در دماوند کوه است.
«آفرینش از دیدگاه ایرانی»، «پیدایی کوه‌ها و دریاها در گیتی»، «آغاز سخنگویی در میان مردمان»، «پیدایی اندازه میان مردمان»، «خانه‌های زمان جمشید»، «پیدایی پره»، «درجه و پرگار»، «کره زمین»، «آگاهی ایرانیان از آن سوی کره»، «دگردیسی جانوران تا مردمان» نام برخی فصول کتاب است.
دفتر نخست از مجموعه‌ی‌ دو جلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» از سوی مؤسسه نشر بلخ وابسته به بنیاد نیشابور به بهای ۵۰۰۰۰۰ ریال در دسترس دوستداران فرهنگ ایران قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612