کد خبر:1575
پ
bbannaer

ابن ندیم کنونی

دانش و فرزانگی (سیری در زندگی و آثار استاد احمد منزوی)؛ تدین و تنظیم علی رفیعی علامرودشتی؛ مقدمه و ویرایش علی بهرامیان؛ تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)؛ ۱۳۹۰؛ ۱۷۶ صفحه مصوّر؛ در قطع وزیری منتشر شد.

دانش و فرزانگی (سیری در زندگی و آثار استاد احمد منزوی)؛ تدین و تنظیم علی رفیعی علامرودشتی؛ مقدمه و ویرایش علی بهرامیان؛ تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)؛ ۱۳۹۰؛ ۱۷۶ صفحه مصوّر؛ در قطع وزیری منتشر شد.

میراث مکتوب- دانش و فرزانگی (سیری در زندگی و آثار استاد احمد منزوی)؛ تدین و تنظیم علی رفیعی علامرودشتی؛ مقدمه و ویرایش علی بهرامیان؛ تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)؛ ۱۳۹۰؛ ۱۷۶ صفحه مصوّر؛ در قطع وزیری منتشر شد.
پدر استاد احمد منزوی، آیت الله علامه حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی، فقیه اصولی، کتاب شناس برجسته و نگارندۀ دائره‌المعارف بزرگ کتاب شناسی شیعه: الذریعه الی تصانیف الشیعه و کتاب رجالی طبقات اعلام الشیعه و ده‌ها اثر علمی دیگر است. احمد منزوی در هشتم ربیع‌الاخر ۱۳۴۱ قمری در سامرّاء متولد شد و پس از فراگیری قرآن، دروس فارسی را نیز در همان سنین نزد عمویش فرا گرفت. استاد در سن دوازده سالگی به همراه پدر و خانواده‌اش به نجف اشرف مهاجرت کرد. در این دوران با اوج گرفتن عقاید افراطی عربی در روزگار نوری سعید، اقلیت ایرانیان مهاجر، زندگی سختی را می‌گذراندند. در این دوران با وجودی‌که روحانیون فرزندان خود را به مدارس دولتی نمی‌فرستادند، آقا بزرگ تهرانی، فرزندان خویش را به تحصیل تشویق می‌کرد. استاد منزوی در این دوران علاوه بر علم آموزی به دوزندگی هم روی آورد و در این هنر هم به استادی رسید. منزوی در بیست و یک سالگی به تهران آمد و پس از چند بار رفت و آمد میان نجف و تهران، سرانجام در سال ۱۳۲۲ خ، در مدرسه عالی سپهسالار در حجره‌ای ساکن و سپس وارد دانشکده معقول و منقول شد. وی از محضر اساتیدی چون بدیع‌الزّمان فروزانفر، دکتر محمّد محمّدی، دکتر علی اکبر فیاض، سیدحسین مشکوه و دکتر غلامحسین صدیقی بهره برد. وی درسال ۱۳۲۷ خ، با درجه لیسانس فارغ‌التحصیل شد و در آزمون دکترا پذیرفته شد، اما بنا به علل و عوامل سیاسی از ادامه تحصیل بازماند.

منزوی، نخستین کار علمی و تحقیقی خویش را که کتاب ارزشمند مصفی المقال فی مصنّفی علم الرجال، نوشته پدرش بود، در سنّ ۳۳ سالگی تحقیق و چاپ و منتشر کرد. از آن تاریخ، بیش از ۸۱ جلد کتاب در بیش از ۱۷ عنوان تألیف و تحقیق کرده است. از این شمار تاکنون ۶۷ جلد کتاب و ۳۷ مقاله و مصاحبه از او منتشر شده و چندین جلد از دیگر آثار او در حال حرفچینی است.
علی رفیعی علامرودشتی – که خداوند هر چه زود تر او را شفا عنایت فرماید- مدوّن این اثر، بعد از ذکر مقدمه‌ای ۸ صفحه‌ای به قلم استاد افشار، شرح زندگینامه و آثار و تألیفات استاد منزوی، سه ضمیمه را به اثر خویش افزوده: بزرگداشتها و جوایزی که به استاد تخصیص یافته است؛ اسامی همکاران استاد در تألیف مجموعۀ بزرگ فهرستواره کتابهای فارسی؛ نامه استاد خطاب به آقای موسوی بجنوردی، درباره اهداء کتابخانه خصوصیش به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی. بخش تصاویر، اسناد، یادداشتها و لوح های افتخار هم بخش دیگری است که مدوّن این اثر به آوردن آن همت گمارده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612