کد خبر:4965
پ
javayez-m

آثار برگزیده میراث مکتوب در جوایز ادبی

سال ۱۳۹۲ در حالی به پایان رسید که آثار و مقالات منتشر شده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب موفق به کسب عناوین برگزیده و شایستۀ تقدیر در همایش‌ها و جشنواره‌های ادبی شدند

میراث مکتوب – سال ۱۳۹۲ در حالی به پایان رسید که آثار و مقالات منتشر شده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب موفق به کسب عناوین برگزیده و شایستۀ تقدیر در همایش ها و جشنواره هایی چون حامیان نسخ خطی، جشنواره نقد کتاب و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شدند.

آنچه در ادامه می آید مروری بر این آثار برگزیده است.

حامیان نسخ خطی

در سیزدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که روز ۲۸ آبان ماه در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، از دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، به عنوان فعال در شناسایی و معرفی نسخه های خطی نفیس برای ثبت در حافظٰۀ ملی قدردانی شد.

در این مراسم همچنین از آثار منتشرشده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب چون کتاب «المقنع فی الحساب الهندی» به تصحیح محمد مهدی کاوه یزدی، رضا افخمی در حوزه علم ریاضیات، «الرساله المحیطیه» با مقدمه یونس کرامتی در حوزه نسخه برگردان، «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» اثر عارف نوشاهی و مقالۀ «جمع الجمع اشتباهات از فهرست نگاری تا تصحیح متون» نگاشته ابوالفضل حافظیان بابلی منتشر شده در ضمیمۀ شمارۀ ۳ دوماهنامه «گزارش میراث» تجلیل به عمل آمد.

جشنواره نقد کتاب

در دهمین دورۀ جشنوارۀ نقد کتاب سه مقاله از نشریات مرکز
پژوهشی میراث مکتوب (آینۀ میراث و گزارش میراث) برگزیده و شایستۀ تقدیر شناخته شدند.

در این دوره از جشنوارۀ نقد کتاب، «گزارش‌

گونه‌ای از کیفیت احیای آثار عبدالقادر مراغه‌ای» نوشته سیدعبدالرضا موسوی طبری منتشر شده در شمارۀ ۲۷ ضمیمۀ آینۀ میراث مقالۀ برگزیده شد. همچنین مقالات « کتاب ارشاد عبدالله قلانسی و نکاتی درباره آن: نوشته دکتر محمود عابدی» منتشر شده در شمارۀ ۵۰ آینۀ میراث و « چاپ جدید «ترجمۀ رسالۀ قشریه»: تصحیح مجدد یا ویرایشی مغلوط؟/ نوشته فرزاد مروّجی » منتشر شده در ضمیمۀ شمارۀ ۳ گزارش میراث (ویژه نامه نقد) شایستۀ تقدیر شناخته شدند.

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

دو اثر منتشر شده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال ۱۳۹۱، در سی ‌و یکمین دورۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال، برگزیده و شایستۀ تقدیر شدند.

کتاب کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره(هند، پاکستان، بنگلادش) به کوشش عارف نوشاهی اثر برگزیده در حوزۀ مطالعات ایرانی شاخه کلیات بیست و یکمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال شناخته شد.

دربارۀ کتاب کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش)

کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش) (از۱۱۶۰-۱۳۸۶ه.ش» در۴ جلد به کوشش عارف نوشاهی منتشر شده است‌. این کتاب نخستین اثر جامع در موضوع خود است که آثار مکتوب فارسی چاپ شده در کشورهای بنگلادش، پاکستان و هندوستان از آغاز چاپ کتابهای فارسی در منطقه (انشای هرکون ۱۷۸۱م) تا پایان ۲۰۰۷م – اعم از چاپ‌های سربی، سنگی، حروفی، افست، فاکسیمیله و کامپیوتری – ‌معرفی می‌کند. در این کتابشناسی حدود ۱۱۰۰۰ عنوان کتاب در بیش از ۲۰۰۰۰ چاپ ثبت شده است، که از آن میان اغلب چاپ‌ها مستقیماً رؤیت شده و بقیه به کمک سایر منابع شناسایی گردیده است.
این کتابشناسی به ترتیب موضوعی و با ترتیب داخلی الفبایی نام کتب، به جز بخش آثار منظوم ادبیات فارسی با ترتیب الفبایی تخلص شاعران، تنظیم شده و در آن علاوه بر کتاب‌های مستقل فارسی، گزیده و ترجمه و شرح‌های حامل متن نیز جای داده شده است. ذیل نام کتب، اعم از متن، گزیده، ترجمه و شرح، تمامی چاپ‌های آن به ترتیب زمانی ذکر شده است.

اثر شایستۀ تقدیر میراث مکتوب در سی و یکمین جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

در سی و یکمین دورۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز کتاب نورالعیون تألیف ابو روح محمدبن منصوربن ابی عبدالله جرجانی یمانی به تصحیح یوسف بیگ باباپور (در شاخۀ متون قدیم) اثر شایستۀ تقدیر شناخته شد.

دربارۀ نورالعیون

کتاب نورالعیون، تألیف ابوروح محمد بن منصور بن ابی‌عبدالله بن منصور جرجانی یمانی، معروف به «زرین‌دست» و «معالج»، پزشک دربار ملکشاه سلجوقی (قرن پنجم هجری) با مقدمه و تصحیح یوسف بیگ‌باباپور زیر نظر دکتر مهدی محقق از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است. این کتاب اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی شناخته شده که در سال ۴۸۰ ق. تألیف آن به پایان رسیده و به ملکشاه اهدا شده است. کتاب در ده مقاله ترتیب یافته و اطلاعات آن شالودۀ دانش پیشینیان در این فن است، به اضافه آنچه مؤلف تجارب و یافته‌های خود را بدان افزوده و کتاب را هم چون حنین بن اسحاق به صورت سؤال و جواب طرح‌ریزی کرده و به هدف آموزش این فن، خطاب به فرزندش نگاشته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612