میراث مکتوب – «مکتب هرات» مکتبی هنری است که از پیشروترین مکتبهای هنری جهان اسلام به شمار میرود. در این پژوهش با تأکید بر شعر عصر تیموری، به رابطه و پیوند آن با مکتب هنری هرات پرداخته شده و از این منظر به پیوند و همراهی شعر با هنر و ظرفیتها و تفننهای ذوقی آن عصر اهمیت داده شده است.
در این کتاب با تأکید بر شعر عصر تیموری، به رابطه و پیوند آن با مکتب هنری هرات پرداخته شده و از این منظر به پیوند و همراهی شعر با هنر و ظرفیتها و تفننهای ذوقی آن عصر اهمیت داده شده است. به رهاورد این نگاه، به ویژگیهایی بدیع و جالب توجه برمیخوریم. شعر این عصر بیشتر بر بستر و مسند ذوق و تفنن آرمیده است و در سایه سار آرامش های هنری و لطافت طبعهای هنرمحور و ذوق جو به رویکردها و پسندهایی خاص توجه داشته است.
سرفصلهای مطرح شده در این کتاب چنین است:
هرات در آینه افسانه و تاریخ
هرات از طلیعه شعر فارسی تا آغاز قرن نهم
اوضاع سیاسی هرات در قرن نهنم
اوضاع اجتماعی ادبی هرات در قرن نهم
هرات و گرایش های مذهبی و دینی در قرن نهم
عرفان و تصوف در عصر تیموریان-
هرات و پسندهای ادبی دربار تیموریان
ویژگیهای ادبی عصر تیموری
مکتب هرات (در هنر)
پیوند شعر و هنر
فزونی اصطلاحات و مضامین هنری در شعر عصر تیموری
قالبهای شعری
مضامین شعری
تفنن جویی
از منظر نقد.
در این نوشته به هرات و جایگاه آن به عنوان کانون ادبی عصر تیموری و نگین دوره های درخشان هنری بیشتر پرداخته شده است. ابتدا دیرپایی و پیشینه و منزلت آن در تاریخ و فرهنگ ایران مطرح و سپس به بررسی شعر و ادب تا قرن نهم در این کانون ادبی توجه شده است تا خوانندگان با عنایت به منزلت تاریخی، فکری و ادبی این ابر شهر فرهنگی در این عصر ادبی و مکتب هنری-و نیز پیوند و همراهی شعر و هنر- درنگ و تامل بیشتری نمایند.
نصیری جامی: حسن، مکتب هرات و شعر فارسی، تهران، مولی، 480 صفحه، قطع: رقعی، شمارگان: ۵۲۰ نسخه، ۲۵۰۰۰۰ ریال، 1393.