میراث مکتوب- در فرهنگ اسلامی هرجا بحث تعارض «عقل و وحی» و یا «عقل و عشق» و «معرفت حصولی و معرفت شهودی» مطرح بوده، همه آن کسانی که «دینمدار»، «عشقمحور» و یا «اهل شهود» بودهاند برای حمله به «عقل»، رئیس فلاسفه، ابنسینا، را هدف اعتراض خویش قرار دادهاند. گاهی عارفان او را مورد بی مهری قرار دادهاند و زمانی متکلمان به جدال با او برخاسته و علیهاش «تهافت الفلاسفه» را نوشتهاند.
اما آنجا که عقلْ وزن و جایگاه شایسته خود را یافته است نام ابنسینا به عنوان رئیس فلاسفه، بیش از هزار سال است که بر تارک فلسفه شرق و غرب میدرخشد. وی نه تنها رئیس مشاییان در جهان اسلام است بلکه فلسفه مشایی را آنچنان که باید حتی به غرب مسیحی شناسانده است.
در اینجا، بحث از عارف بزرگ آلمانی، مایستر اکهارت است که شاید بزرگترین نظریهپرداز عرفان مسیحی باشد. قدرت و قوت اکهارت در زمینه فلسفه باعث میشود که وی بتواند نوعی عرفان نظری را در عرفان مسیحی پیریزی کند. اساس تعلیمات عرفان او را، مانند بسیاری از عرفای دیگر، دیدگاهی وحدت وجودی تشکیل میدهد. او در پرداختن نظریه وحدت وجودی خود، به غایت وامدار دیدگاههای ابنسینا است.
اکهارت، به شهادت آثارش، همه کتاب «شفا»ی ابنسینا، از الاهیات تا طبیعیات، را به دقت مطالعه کرده و از آن پس، بهقدری شیفته ابنسینا شده است که همه جا از فلسفه او سود برده، او را به عنوان استاد و شیخ ستوده و در بعضی از موارد ابنسینای مسلمان را لطیفتر از آکویناس مسیحی دانسته است. اکهارت قرائتی نوافلاطونی و حتی اشراقی و عارفانه از دیدگاههای ابنسینا دارد.
نشست «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» با سخنرانی قاسم کاکایی، پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز، همراه است.
اینبرنامه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد از ساعت ۱۱ در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار و بهطور زنده از اینستاگرام اینمرکز به نشانی ketabofarhang، تلگرام bookcitycc و صفحه این مرکز در پایگاه اینترنتی آپارات پخش میشود.