میراث مکتوب – نزد اهل تحقیق در کتب فلسفی روشن و مبرهن است که تصنیفات ملاصدرای شیرازی عموماً از نظم و دقت لازم در نگارش و ترتب مطالب برخوردار نیست. در این باره سخنانی به ویژه پیرامون کتاب کبیر وی (الاسفار الاربعه) در آثار شارحان و منتقدان حکمت متعالیه دیده می شود. فی المثل برخی صدرائیان مدعی اند که مباحث کتاب اسفار توسط او جمع آوری نشده بلکه گروهی از شاگردان وی پس از رحلت صدرا این مجموعه را سامان داده اند و در مقابل برخی منتقدان بر این باورند که فیلسوف شیرازی در طریق تصنیف آثار خود – نه فقط اسفار – به انتحال و التقاط اندیشه روی آورده و این دو عامل سبب تشتت آرا، ترکیب آشفته مباحث و بی نظمی در نگارش گردیده است.
مقاله اندیشه های صوفیانه در قالب شرح نهایه الحکمه نوشته محمود هدایت افزا است که در کتاب ماه فلسفه، شماره ۶۹، خرداد ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.
متن کامل این مقاله را در فایل پایین مشاهده کنید.