کد خبر:9091
پ
arshname

انتشار آثار حروفیه در ترکیه

کتاب ترجمۀ عرش‌نامه (اشعار حروفیه)، در 2014 م. توسط انجمن چاپ و نشر آثار ترکی در استانبول منتشر شده است.

میراث مکتوب – کتاب ترجمۀ عرش‌نامه (اشعار حروفیه)، در 2014 م. توسط انجمن چاپ و نشر آثار ترکی در استانبول منتشر شده است. عرش‌نامه، از آثار فضل‌الله استرآبادی، رهبر و مؤسس طریقت حروفیه است.

حروفیه، یکی از نحله‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران است که پس از هجوم مغول و هم‌زمان با یورش‌های تیمور و ترکتازی‌های ترکمانان، توسط فضل‌الله استرآبادی، متخلص به نعیمی (740 ـ 796ق.) شکل گرفت و در زمانی اندک، از شمال خراسان و حاشیۀ خزر تا فارس و اصفهان و از آذربایجان تا عراق و سوریه و آناتولی گسترش یافت.

فضل‌الله، هر چند شیعه بود، اما نکات غالیانه‌ای بر تشیّع رسمی خود افزود که خوشایند اطرافیان قرار نگرفت و به دستور تیمور گورگانی به قتل رسید. تأمّلات و اندیشه‌های فضل‌الله و پیروان او را می‌توان در تحقیقات مربوط به حروفیه دریافت.

شناخت بهتر و بیشتر حروفیه و نقد و بررسی آرای آنها، مستلزم بازخوانی میراث حروفیه، به‌ویژه آثار فضل‌الله استرآبادی است و در این راستا، فعالیت‌هایی در ترکیه آغاز شده که انتشار عرش‌نامه، نخستین نشانه از این فعالیت‌ها و تحقیقات است.

عامل اوغلو، محقق ترک، عرش‌‌نامه را به زنجیرۀ نشر پیوسته و شامل این مطالب است:

1. متن فارسی عرش‌نامه (منظوم): اثر فضل‌الله حروفی استرآبادی.

بازخوانی این اثر بر اساس سه دستنویس موجود در کتابخانۀ علی امیری صورت گرفته که نسخۀ اساس در سال 1197 ق. به قلم درویش محمدبن صالح اقچه حصاری رقم خورده است.

2. متن ترکی عرش‌نامه: بر اساس نسخۀ شمارۀ A4854  کتابخانه ملّی بازخوانی شده که در سال 886ق. به خط ….. شوشتری کتابت شده است.

4. ترجمۀ عرش‌نامه به ترکی امروزی.

5. مقدّمۀ تحقیقی و تحلیلی محقق و مصحّح عرش‌نامه که شامل این مطالب است:

ـ حروفی‌گری، تاریخ حروفیه، فلسفۀ حروفی‌گری، احوال فضل‌الله استرآبادی، آثار فضل‌الله استرآبادی، عرش‌نامه و ترجمۀ ترکی عرش‌نامه.

ترجمۀ عرش‌نامه (اشعار حروفیه)، ج 1، به کوشش عامل اوغلی، استانبول، انجمن چاپ و نشر آثار ترکی، شمارگان: 2000 نسخه، 2014م.

منبع: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612