کد خبر:8888
پ
ghatillahori

هفت تماشای قتيل لاهوری و نسخه های آن

هفت تماشا از جمله آثار محمد حسن قتیل لاهوری (د 1233 ق/ 1817م) است كه به خواهش آقا محمد صادق خان فراهانی و آقا ابوالحسن خان قزوینی نوشته شده است.

میراث مکتوب – هفت تماشا از جمله آثار محمد حسن قتیل لاهوری (د 1233 ق/ 1817م) است كه به خواهش آقا محمد صادق خان فراهانی و آقا ابوالحسن خان قزوینی نوشته شده است. مولف، در دیباچه كتاب، هدفش را از تالیف، تحریر احوال هندوان و رسوم این فرقه و شیوه مسلمانان ساكن هند، قدیم الاسلام یا جدیدالاسلام ذكر كرده است.

هفت تماشا مشتمل بر عقاید و آداب اقوام و مذاهب هندوان است كه در آن، به برخی حوادث تاریخی، نهضت ترجمه كتابهای هندی به فارسی و حتی شیوه های عزاداری حسینی نزد مسلمانان شبه قاره هند و هندوان اشاره شده است.

در این نوشتار سعی بر آن است كه با استفاده از تصویر 3 نسخه این اثر، موجود در كتابخانه های ملك، موزه ملی كراچی و موزه بریتانیا، این نسخه ها بررسی شود.

متن کامل این مقاله به قلم مروارید رفوگران که در شمارۀ جدید آینۀ میراث سال سيزدهم، شماره 2 (پياپی 57)، پاييز و زمستان 1394 منتشر شده است اینجا بخوانید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612