کد خبر:8866
پ
rahavard

ره آغاز فرمانروایی ایل قاجار

در پی تحلیل تاریخی عصر پیش از «دورهٔ آشوب» و نقش ایل قاجار در دوران سلطنت صفویه، زندگی جدید بخش عظیمی از قاجاریان سکونت یافته در استرآباد و مازندران مورد پژوهش قرارگرفت و در این مجلد (2) شرح و بیان مختصر آن به نگارش درآمده است.

میراث مکتوب – در پی تحلیل تاریخی عصر پیش از «دورهٔ آشوب» و نقش ایل قاجار در دوران سلطنت صفویه، زندگی جدید بخش عظیمی از قاجاریان سکونت یافته در استرآباد و مازندران مورد پژوهش قرارگرفت و در این مجلد (2) شرح و بیان مختصر آن به نگارش درآمده است.

دوران آشوب، یعنی روزگار پس از سقوط صفویه تا استقرار پادشاهی قاجاریه، یکی از اعصار ویژه ی «ملوک الطوایفی» ایران است که با دوره های همانند گذشته، تفاوت های زیاد دارد. در این عصر قدرتمندی اروپاییان به لحاظ علمی و فنّی و سلطه طلبی های آنان در مشرق زمین و به طور خاص ایران ممیزه ای پدیدآورده که در دراز مدت توانسته است صبغه ی حکومتگری تاریخی ایران را دگرگون سازد .

همچنین این دوره با کشاکش های قومی و منطقه ای و کشمکش های مسلحانه ایلات و عشایر هم زمانی دارد و با درنظرگرفتن اختلافات مذهبی شیعی و سنّی، و عدم امنیت اقتصادی و انسانی و احساس نگاهداشت حدود و ثغور و استقلال، موقعیتی را پیش آورده است که در تاریخ گذشته ایران همانندی نداشته و بی تردید تحلیل و تبیین آن بررسی های دیگری را خواستار است .

در این پژوهش تکیه بر جنبش ها و حرکت های اجتماعی و سیاسی قاجاریان بیش تر مورد توجه قرار دارد و به همین دلیل کوشش شده تا طی فصول نه گانه با برخورداری از منابع و نگارش های تاریخی خودی و محققان برون جامعه ای که نگارش متفاوتی با پژوهشگران ایرانی دارند، از نخستین اقدامات قدرتمدارانه فتحعلی خان قاجارقوانلو و تلاش های فرزندش محمدحسن خان و قیام های فرزندزادگانش حسینقلی خان جهانسوز و آقامحمدخان سخن به میان آمده و در مسیر سخت گذر جنگ ها و فتنه ها، چگونگی راه یابی های آنان برای رسیدن به سلطنت روشن گردد.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

درآمد

پیش سخن

فصل یکم: سیمای تاریخی دوران «آشوب»

فصل دوم: نقش و موقعیت سیاسی فتحعلی خان قاجار قوانلو

فصل سوم: محمدحسن خان در مسیر شهریاری

فصل چهارم: اقدامات قدرت طلبانۀ حسینقلی خان جهانسوز

فصل پنجم: قیام آقا محمدخان قاجار

فصل ششم: نبرهای آقامحمدخان و لطفلی خان زند

فصل هفتم: جنگ آقا محمدخان در قفقاز

فصل هشتم: آخرین تلاش ها

فصل نهم: خان قاجار بر اورنگ پادشاهی

فرجام سخن

پیوست

کتابنامه

نمایه

تکمیل همایون، ناصر، ره آغاز فرمانروایی ایل قاجار، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 199 صفحه، شمارگان: 500 نسخه، قطع: وزیری، بها: 130000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612