کد خبر:8525
پ
Iraq_shrines

پژوهشی جامع در زمینۀ زیارتگاه های کشور عراق

کتاب زیارتگاه‌های عراق تألیف مشترک احمد خامه‌یار و محمد مهدی فقیه بحرالعلوم در دو جلد منتشر شد.

میراث مکتوب – کتاب زیارتگاه‌های عراق تألیف مشترک احمد خامه‌یار و محمد مهدی فقیه بحرالعلوم در دو جلد منتشر شد.

جلد اول این کتاب به معرفی زیارتگاه‌های چهار استان زیارتی عراق (نجف، کربلا، بغداد و سامرا) و تاریخچۀ عتبات عالیات اختصاص دارد و در جلد دوم کتاب، زیارتگاه‌های سایر استان‌های عراق (شامل استان‌های اربیل، انبار، بابل، بصره، دهوک، دیالی، دیوانیه، ذی‌قار، سلیمانیه، کرکوک، مثنّی، میسان، نینوا و واسط) معرفی شده است.

این کتاب تاکنون جامع‌ترین پژوهشی است که در زمینه‌های زیارتگاه‌های کشور عراق منتشر شده است. در این پژوهش، تلاش شده است تا حتی‌الامکان، زیارتگاه‌هایی که در سایر منابع و کتاب‌های در دسترس به آنها اشاره شده، معرفی و بررسی گردد. در بررسی هر زیارتگاه نیز تلاش شده است تا به محورهایی همچون شرح حال صاحب زیارتگاه، بررسی اعتبار و سند زیارتگاه، تاریخچه و توصیف معماری بنای زیارتگاه پرداخته شود.

در مجموع، در این کتاب بیش از ۴۴۰ زیارتگاه معرفی شده است که مکان‌های مقدس شاخصی همچون بارگاه‌های ائمه شیعه (ع) و مساجد مقدس شیعه (نظیر مسجد کوفه و سهله)، مزارها و مقام‌های منسوب به پیامبران و امامان (ع)، مزارات فرزندان و نوادگان ائمه (ع)، مزارات صحابه رسول خدا (ص) و اصحاب ائمه (ع)، قبور علمای شیعه و اهل سنّت و نیز مزارات مشایخ مشهور تصوّف را شامل می‌گردد.

جلد اول کتاب زیارتگاه‌های عراق شامل ۷۱۶ صفحه، و جلد دوم آن نیز شامل ۵۳۲ صفحه در قطع وزیری است که در پایان هر جلد پیوست تصاویر زیارتگاه‌ها و نیز فهرست منابع عربی و فارسی درج شده است. مراحل نگارش و آماده‌سازی این کتاب در پژوهشکده حج و زیارت انجام شده و چاپ آن نیز از سوی مؤسسه مشعر، وابسته به سازمان حج و زیارت، صورت گرفته است.

منبع: زیارتگاه های اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612