کد خبر:8275
پ
mirhamedan

احوال میرهمدان و پنج رسالۀ وی

میرسیدعلی همدانی (ره) که هفتصد سال از تولدش گذشته؛ نام و نماد و راه و راهنمایی آشنا در جغرافیای آسیای ‌میانه، جنوب شرق آسیا، ایران و همدان است.

میراث مکتوب –  میرسیدعلی همدانی (ره) که هفتصد سال از تولدش گذشته؛ نام و نماد و راه و راهنمایی آشنا در جغرافیای آسیای ‌میانه، جنوب شرق آسیا، ایران و همدان است.هم نام او در گستره جغرافیایی وسیع بر زبان‌ها جاری است و هم مرده‌ریگ سلوک اثربخش و مجاهدتی که بر جای نهاده، همچنان وحدت‌بخش، زندگی‌آفرین و هدایتگر است.

 

72 سال عمر پر برکت این عارف جهانگرد که به قول خویش سه بار ارض مسکون را طی کرده بود، نمونۀ کاملی از زمان‌شناسی، درک شرایط اقلیمی و سیاسی روز و نحوه مواجهه و مراوده با مخاطبان (کافرستان پیشین و نومسلمانان بعدی) و بسیاری از ویژگی‌های رهبریِ خردمندانه، فرهمندانه و آگاهی‌بخش است.

حال که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به مناسبت هفتصدمین سالگرد تولد «میر همدان»، سال‌های 2014 و 2015 میلادی (1393 و 1394 خورشیدی) را برای گرامیداشت مقام معنوی و تأثیرات ماندگار آن دانشمند ایرانی به جهانیان اعلام کرده است؛ مقرر شد که در همدان نیز به عنوان زادگاه آن عزیز، «همایش بین‌المللی میرسیدعلی همدانی» با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، علمی و پژوهشی استان همدان و مراکز فرهنگی کشور برگزار شود.

کتاب حاضر به قلم استاد پرویز اذکائی تألیف شده است که به همین مناسبت و به سفارش همایش موصوف، در انتشارات بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به چاپ رسیده است.

اذکایی، پرویز، میر همدان؛ احوال، آثار و آراء میر سید علی همدانی به انضمام پنج رساله وی، همدان، بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، 332 صفحه، قطع: وزیری، بها: 250000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612