کد خبر:7946
پ
fehrest_3

فهرست نسخه های خطی کتابخانه الغدیر یزد

فهرست نسخه های خطی کتابخانه الغدیر یزد، تألیف سمیره کریمی از سوی کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی منتشر شد.

میراث مکتوب – فهرست نسخه های خطی کتابخانه الغدیر یزد، تألیف سمیره کریمی از سوی کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی منتشر شد.

این مجموعه شامل 169 جلد نسخه خطی در 237 عنوان می باشد که 45 نسخه از آن عربی و 124 نسخه فارسی است. همچنین سه طغرا سند نیز در میان کتابهای خطی و چاپ سنگی موجود بوده است که پس از فهرستنویسی نسخه های خطی آنها نیز فهرست شده اند. در کنار این منابع سه رساله چاپ سنگی نیز در بین مجموعه ها به همراه رساله های خطی صحافی شده بوده که این رسالات نیز فهرست شده اند. در مجموعه کتابخانه الغدیر یزد دارای 40 جلد مجموعه و 4 مجلد جنگ، 2 مجموعه سند (به صورت دسته فرد)، 1 طومار و 7 نسخه به صورت بیاض است.

در فهرست نگاری مجموعه ها برای هر رساله شماره فرعی در نظر گرفته شده و کتابشناسی هر رساله به صورت مجزا و اطلاعات نسخه شناسی کل مجموعه در پایان آمده است. برای جنگ ها نیز مباحث و موضوعات با ذکر صفحه بیان شده است.

در این فهرست اطلاعاتی که برای هر نسخه ذکر شده در دو قسمت کتابشناسی (شامل شماره ثبت، عنوان، زبان و موضوع، نام مولف و تاریخ حیات، تاریخ تالیف، مهدی الیه تالیف، اطلاعات کوتاهی در باره کتاب، فهرست فصول و عناوین و …، آغاز یا آغاز موجود، انجام و انجامه موجود، انجامه مولف، انجامه و منابع) و نسخه شناسی (شامل خط، کاغذ، جلد، تزئینات نسخه، مهر، حواشی، برافزوده، یادداشت تملک، یادداشت وقف و آسیب شناسی) آمده است.

اما از میان نسخه های کهن و ارزشمند این مجموعه می توان به مواردی چون:

    آداب البحث و المناظره سمرقندی و شرح آن با تاریخ کتاب 735ق

    الرمل از محمد ابراهیم بن احمد یزدی، تاریخ تألیف 611 ق

    عالم آرای عباسی، تاریخ کتابت 1046-1054ق

    مثنوی معنوی مربوط به قرن نهم

    گلشن راز دارای سرلوح مذهب مرصع با کتابت قرن 11

    ترجمه باب حادی عشر از موسوی به شهرستانی (به خط مولف)

    مجموعه اشعار شاعری یزدی متخلص به صحاف در قرن 14 اشاره کرد.

فهرست نسخه های خطی کتابخانه الغدیر یزد، تألیف سمیره کریمی از سوی کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در سال 1394 منتشر شده است.

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612