کد خبر:7904
پ
ALHEKMATOESHRAGH

انتشار تصحیح الحكمة الاشراقية (المجلد الثالث: كتاب التلويحات اللوحية و العرشية)

کتاب الحكمة الاشراقية (المجلد الثالث: كتاب التلويحات اللوحية و العرشية) نويسنده تألیف شهاب الدين سهروردی با تعليقات صدرالدين شيرازی به تصحیح محمد ملكي منتشر شد.

میراث مکتوب – کتاب الحكمة الاشراقية (المجلد الثالث: كتاب التلويحات اللوحية و العرشية) نويسنده تألیف شهاب الدين سهروردی با تعليقات صدرالدين شيرازی به تصحیح محمد ملكي منتشر شد.

این کتاب، مشتمل بر متن کتاب «حکمة الاشراق» اثر شیخ شهاب‌الدین یحیی سهروردی به زبان عربی است.

 اثر حاضر که مجلّدی از مجموعة «الحکمة الإشراقیه» است، با هدف آشنایی بیش‌تر مخاطب با اندیشه‌ها و افکار فلسفی «سهروردی» و نظریات بدیع وی در حکمت شیعی به چاپ رسیده است.

مکتب اشراق یکی از سه مکتب فلسفی است که جناب سهروردی بنیادگذار آن در دنیای اسلام است. این مکتب، بر اصولی بنا شده که به گونه‌ای این فلسفه را از مکتب خِردگرایی مشّاء تفکیک کرده و روشی را برای بازجُست حقیقت عالم هستی و رسیدن به آن پیشنهاد می‌کند، که در پاره‌ای از مسائل ریشه در فلسفه پیشینیانی دارد که ذوق و استدلال، و شهود عقلی، ابزار کار آنان است.

در تصحیح کتاب حکمة الاشراق، بیش از بیست نسخه با دقت تمام دیده شده است. نخست همه نسخه‌های یاد شده با متن اصلی مقابله و اختلاف نسخ در پانوشت یادداشت شد. پس از پایان مقابله، با دقت موارد اختلافی بررسی و آنچه به صواب نزدیک‌تر بود در متن و بقیه اختلاف نسخه‌ها که نقشی در تغییر معنا، داشتند در پانوشت‌ها آمده است.

این کتاب در سه قسم تألیف شده است:

القسم الأوَّل: فی ضوابط الفکر (المنطق)

القسم الثانی: فی الانوار الالهیة «الحکمة»

القسم الثالث: كتاب التلويحات اللوحية و العرشية

مقدمۀ این کتاب نیز به قلم دکتر حسین نصر است.

یادآور می شود مجلد اول این کتاب در سال 1391 و مجلد دوم آن در سال 1393 توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

شهاب الدين سهروردی، کتاب الحكمة الاشراقية (المجلد الثالث: كتاب التلويحات اللوحية و العرشية)، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه ادیان و مذاهب، تقدیم، تحقیق و تصحیح: محمد ملکی، مقدمه: حسین نصر، 592 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، قطع: وزیری، بها: ٣٠٠٠٠٠ ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612