کد خبر:7874
پ
khotot

خطوط المصاحف

کتاب «خطوط المصاحف»(خطوط قرآنی) به‌همت مرکز هنرهای اسلامی کویت منتشرشد.

میراث مکتوب – کتاب «خطوط المصاحف» (خطوط قرآنی) به‌همت مرکز هنرهای اسلامی کویت منتشرشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «الوطن آنلاین»، مرکز هنرهای اسلامی کویت در راستای سلسله انتشارات هنری خود و با هدف تعمیق فرهنگ زیبایی‌شناسی اسلامی، کتاب «خطوط المصاحف»(خطوط قرآنی) را منتشر کرد.

این کتاب به قلم «ادهام محمد حنش»، استاد هنر خوشنویسی عربی و نسخه‌های خطی اسلامی و رئیس دانشکده هنر و معماری اسلامی دانشگاه بین‌المللی علوم اسلامی اردن نگاشته شده است.

کتاب «خطوط قرآنی» در 120 صفحه و در اندازه بزرگ و در سه بخش خطوط قرآنی، خطوط ویژه چاپخانه‌ها و خطوط مورد استفاده مؤلفین (نویسندگان) تدوین شده است.

در این کتاب، انواع خط‌هایی که قرآن در طول تاریخ به آن‌ها کتابت شده و همچنین، مناطق جغرافیایی این خطوط در جهان اسلام ذکر شده است.

«ابن ندیم» (از کتاب‌شناسان سده چهارم هجری قمری)، نخستین کسی بود که خطوط قرآنی را تدوین کرد؛ شاکله همه این خطوط به خط قدیمی «جزم» برمی‌گشت.

از قرن چهارم هجری، کتابت قرآن به انواع خطوط ادامه پیدا کرد که از بارزترین این خط‌ها می‌توان به محقق، ریحان، ثلث، جلیل و نسخ اشاره کرد که خط نسخ به‌دلیل استفاده زیاد خوشنویسان شرق جهان اسلام از آن برای کتابت قرآن به «خادم القرآن» معروف شده است.

اما در مغرب جهان اسلام، انواع خط اندلسی و مراکشی از جمله خط «مبسوط» و «قیروانی» و دیگر خطوط برای کتابت قرآن کریم رواج پیدا کرده است.

برخی خط‌های دیگر مانند «تعلیق» و «دیوانی» نیز برای کتابت مصحف استفاده شده‌اند که قرآن‌های اندکی به این خطوط کتابت شده‌اند.

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612